לאחרונה נראה ומרגיש לכולנו, כי הכל כבר נעשה לפנינו, ואין מקום לחדשנות בעיצוב. אין טעות גדולה מזו. רעיונות חדשים, מחזור יצירתי או שיפוצים של רעיונות ישנים מופיעים כל הזמן, ככל שמותגים מנסים למשוך תשומת לב ומעצבים מנסים להרשים. כשמותגים מנסים למשוך תשומת לב ומעצבים מנסים להרשים. רעיונות שימושיים ובעלי ערך נשארים תמיד באופנה ובסופו של דבר הופכים לטרנדים של ממש.
רעיונות שימושיים ובעלי ערך נשארים תמיד באופנה ובסופו של דבר הופכים לטרנדים של ממש.
לאחרונה, ראינו מותגים ומעצבים שמתנסים בקומבינציה של אלמנטים מעיצוב אורגני ועיצוב גיאומטרי, ומתמקדים יותר במראה הכללי ובתחושה מאשר בתיאור המדוייק של קונספט. במילים אחרות, נראה שהעיצוב המופשט חזר בגדול!
צורות גיאומטריות כמו מעגלים, מלבנים ומצולעים מהוות כבר זמן רב חלק מהעיצוב הדיגיטלי והן זוכות להצלחה רבה. הן עוזרות לארגון התוכן בכך שהן יוצרות מבנה ובהירות. הן מוסיפות אלמנט של פשטות לאילוסטרציות, מאפשרות לדימיון שלנו להוסיף שכבות של משמעות, ומאפשרות למסר לבלוט.
הסגנון הגיאומטרי הנקי התפתח כיום, עם התוספת של צורות אורגניות, טבעיות, בעלות קו חופשי. קוים מסולסלים, קימורים דינמיים וקשתות עוצמתיות עומדות בניגוד לסגנון הפונקציונלי יותר והגיאומטרי. כך נוצרות קומפוזיציות ייחודיות, אטרקטיביות ומושכות תשומת לב. התוצאה היא לעיתים קרובות מופשטת, סימבולית, ותיאורית פחות – עיצוב המותיר מקום רב לגילוי ופרשנות. תוצאה כזו יכולה להיות דבר טוב או דבר גרוע – הכל תלוי בהקשר. תפקידו של המעצב הוא להחליט האם הסגנון הזה מתאים למצב נתון כלשהו.
הנטייה לסגנון גיאומטרי ואבסטרקטי יכולה להשפיע מאד על כיוון העיצובים של שנת 2018. רכישת היכרות עם המשמעויות הנסתרות והאימפקט התפיסתי של צורות חשובה כיום יותר מתמיד.
צורות גיאומטריות
צורות גיאומטריות הן מאוזנות וקלות לזיהוי. הן בדרך כלל מזוהות עם מבנה, סדר ויעילות.
ריבועים ומלבנים הם הפופולריים ביותר. הם יוצרים תחושה של שוויון וסדר. אנחנו תופסים אותם כיציבים ומעוררי אמון.
עיגולים ואליפסות הן הצורות הידידותיות ביותר. הן מייצגות אחדות, שלמות, ואינסופיות. הן נתפסות כמגוננות, הרמוניות וחינניות.
משולשים הם הצורה השנויה במחלוקת יותר מכל. הם משדרים מתח, תעוזה ופעולה. הם יכולים להיות בלתי יציבים וליצור תחושות של עצבנות, קונפליקט ואגרסיביות – או לתת תחושה של יציבות המייצגת דת, חוק או מדע.
ספירלות הן היצירתיות ביותר. הן רומזות לצמיחה והתפתחות. הן מעבירות רעיונות של שינוי, חיים ומיסטיקה. ספירלות בכיוון השעון יכולות להעביר מסר של כוונה בעוד ספירלות נגד כיוון השעון רומזות להגשמה.
צורות אורגניות
צורות אורגניות הן זורמות ופחות סימטריות. הן בדרך כלל מייצגות או מזכירות אלמנטים המצויים בטבע. צורות אורגניות נוטות לשאוב את המשמעות שלהן מהאלמנטים הטבעיים שלהם הן דומות.
צורות משוננות: אלה הן הצורות המרדניות ביותר. הן ספונטניות, משועשעות, בלתי צפויות ומושכות תשומת לב.
צורות מעוננות הן הנעימות ביותר. הן ידידותיות, חמימות, חביבות ומנחמות.
צורות מסולסלות הן הרגועות ביותר. הן מרגיעות, חלקות, ולעיתים בלתי צפויות – מה שגורם להן להיות מרתקות.
צורות מופשטות
צורות מופשטות הן גרסאות מופשטות של צורות או אלמנטים נפוצים. בדרך כלל הן מבוססות על צורות גיאומטריות או אורגניות, אם כי הן פחות מוגדרות. צורות אלה הן שרירותיות בדרך כלל כי הן יכולות ללבוש כה הרבה צורות. הן יכולות להעביר רעיונות ורגשות שונים – הכל תלוי בצורה הבסיסית ובפרטי הפרטים שלהן. צורות אבסטרקטיות יכולות להיות מעניינות וייחודיות במיוחד: הן יכולות להיות חדות, משעשעות, מסתוריות, מרגיעות, או אפילו מבלבלות בכוונה תחילה. הן בהחלט יכולות להיות הכלי שאנחנו צריכים!
כעת כשאנחנו יודעים מעט יותר על האלמנטים הבסיסיים של הסגנון המופשט אנחנו יכולים לעבוד על כוונון העיצובים שלנו כדי להפיק יותר מהקומפוזיציות. אנחנו יכולים להוסיף עומק, אישיות ועניין בכך שנשתמש בצבעים, גרדיאנטים, טקסטורות, דפוסים, טיפוגרפיה וצילומים.
צבעים
לצבעים יש את היכולת לתקשר, להשפיע, ולתמוך ברגשות, מסרים ורעיונות. הם קשורים לתפיסת העולם שלנו שהתפתחה עם התבגרותנו.
הלבן הבטוח – תמים, טהור ונקי
השחור המסתורי – רשמי, חידתי ומתוחכם
האדום האנרגטי – מסוכן, עוצמתי ומלא להט
הכתום המתריע – יצירתי, נלהב ומעודד
הצהוב האופטימי – אנרגטי, נאמן ושמח
הירוק ההרמוני – רענן, טבעי ובטוח
הכחול האמין – בטוח בעצמו, אינטליגנטי ונבון
הסגול האצילי – אוהב מותרות, נבון ושאפתני
הוורוד המקסים – מתוק, עדין ומשעשע
לצבעים יש את היכולת לתקשר, להשפיע, ולתמוך ברגשות, מסרים ורעיונות. הם קשורים לתפיסת העולם שלנו שהתפתחה עם התבגרותנו.
כמובן, צבעים הם מורכבים יותר מהתיאורים הללו וגוונים וצירופי צבעים שונים יכולים ליצור אפקטים שונים. הם גם יכולים להעביר תחושות או משמעויות שונות עבור אנשים שונים. גיל, גזע, תרבות, מגדר, ליקויי ראייה ואפילו מצבי רוח יכולים להשפיע על תפיסת הצבעים שלנו. זו הסיבה שאל לנו להסתמך רק על צבע כדי להעביר מסר או פעולה. אנחנו צריכים לקחת צעד אחורה ולשקול תחילה מהן המטרות שלנו ומיהו הקהל.
גרדיאנטים
גרדיאנט הוא ערבוב הדרגתי של צבע אחד או יותר או גוונים מאותו הצבע. גרדיאנטים נמצאים בכל מקום בטבע וזו הסיבה שהם נותנים תחושה נעימה ומוכרת. הם יכולים להוסיף עומק וממדים לקומפוזיציות ולייצר משהו שנראה רענן, ייחודי ומודרני.
אנחנו יכולים לתפוס את תשומת הלב של הצופים בכך שנשתמש בצירופי צבעים בוהקים או בכך שניצור עומק והגדרה בשימוש בפלטה כהה יותר. שימוש בצבעים שקרובים זה לזה בגלגל הצבעים ייצור מעבר חלק ומבהיק יותר, בעוד ששימוש בצבעים רחוקים זה מזה ייצור צבע אמצעי ניטרלי יותר שלא תמיד יהיה מושך. ניתן לפתור את הבעיה הזו בכך שנוסיף צבע שלישי, זוהר יותר, בין שני הצבעים הללו. אפשר גם להיות יצירתיים ולשנות את מידת האטימות או הרוטציה כדי לקבל תוצאות ייחודיות. בהחלט ניתן לשאוב השראה מהטבע כדי ליצור גרדיאנטים חלקים וזורמים.
דפוסים (פטרן)
דפוסים הם חזרה של יותר מאלמנט ויזואלי אחד. הם יוצרים אחידות, מרקם ופרטים בתוך היצירה ויכולים להוסיף התלהבות ויזואלית בכך שיעשירו את העניין בשטח. דפוסים יכולים גם להוסיף 'רעש' ויזואלי, כך שפשטות ותחכום חשובות כאן.
דפוסים מוסיפים תחושה של קצב ותנועה בקומפוזיציה אבסטרקטית. קיימים חמישה סוגים של 'קצבים' ויזואליים: רנדומלי, קבוע, מתחלף, זורם ומתקדם. כל אחד מציע אינספור קומבינציות ואפשרויות. אנו יכולים להשתמש בדפוסים כמילוי של צורות פשוטות או כרקע.
מרקמים (טקסטורות)
מרקמים מתארים את איכות השטח ומצטיינים בהוספת רמה נוספת של עניין, מורכבות ויזואלית ועומק בתוך עיצוב מופשט. ניתן להשתמש בהם כדי להמחיש לא רק כיצד שטח נראה אלא גם מה התחושה שהוא נותן. מרקמים יכולים להיות עוצמתיים למדי בהעברת תחושות. מרקם יכול להיות קשה, חלק, רך, משיי, נוצץ, מטושטש, צמרירי וכן הלאה. הוא יכול להיות טבעי או סינתטי, עבה או דק, מוצק או נוזלי.
טיפוגרפיה
טיפוגרפיה היא האמנות והטכניקה של בחירת גופנים ושימוש נכון בהם. כשצריך לבחור גופן, נצטרך ראשית לזהות את המטרה והקהל של העיצוב שלנו. מה המסר שאנו רוצים להעביר? מהן הרגשות שאנחנו רוצים לשדר? את מי אנחנו רוצים למשוך, לאתגר, לשכנע, ליידע, וכן הלאה?
טיפוגרפיה היא מפתח לקביעה מצב הרוח, הטון והסגנון של העיצוב שלנו. לכל גופן יש אישיות משלו. הוא יכול להיות ידידותי, גנדרני, רציני, אגרסיבי, משתעשע וכן הלאה. האישיות הזו יכולה להשפיע על הרגשות שלנו כלפי הקופי שאנחנו קוראים, אבל גם על היכולת שלנו לקלוט היטב ולעבד את המידע.
יש פעמים בהן עלינו לצאת מאזור הנוחות שלנו ולהתנסות, להשתמש בגופנים שונים כדי ליצור ניגוד ויזואלי. ניתן להגיע לתוצאה זו על ידי שימוש בגופנים בסגנונות שונים, בגדלים שונים, במשקלים שונים ובצבעים שונים. עלינו להיזהר, עם זאת, כי קל להיסחף: ושימוש ביותר מידי גופנים שונים יכול לגרום לעיצוב מבלבל ופחות מקצועי.
צילום
השימוש בצילומים מאפשר להוסיף עוד עומק, רגש ואישיות לעיצוב שלנו. בחירת התמונה הנכונה יכולה לחולל הבדל עצום, והיא צריכה להתאים לתמה ולסגנון של העיצוב כדי ליצור אימפקט טוב.
קיימים סוגים רבים של צילומים, הנבדלים זה מזה בנושא, טכניקה וסגנון. יש צילומי נוף, פורטרט, תמונות מהחיים, שחור לבן, אופנה, יופי, טבע, צילומי אוויר, צילומי רחוב, צילומים קונספטואליים וכן הלאה. בנוסף ניתן לערוך על כל סוגי התמונות הללו מניפולציות שישנו אותן כמעט לבלי היכר. אפשר להפוך אותן בהירות יותר, כהות יותר, או מוארות יותר. אפשר לשנות את צבעיהן, לחתוך אותן, לטשטש אותן, לעוות אותן… האפשרויות הן באמת אינסופיות.
היררכיה ויזואלית – ניגודים ואיזונים
אם כן, כיצד אנחנו מצרפים את כל האלמנטים הוויזואליים הללו בלי שהתוצאה תהיה בלגן יפהפה? היררכיה, ניגוד ואיזון יעזרו לנו ליצור קומפוזיציות מושכות תשומת לב וקלות לפענוח. הנה כמה עקרונות עיצוב שיעזרו לנו לאלף את העיצוב שלנו.
גודל – הגדלת אובייקט היא דרך קלה ואפקטיבית להוסיף חשיבות ויזואלית. שימוש בגדלים שונים ינחה את העין באופן טבעי לאובייקט הבולט ביותר.
צבע – העין שלנו נמשכת אוטומטית לצבע. צבעים בולטים קשה להחמיץ, אבל ביריעה מלאה צבעים שום דבר לא יבלוט. שימוש זהיר ומכוון בצבעים מושכי תשומת לב הוא המפתח. אפשר לשחק עם טמפרטורות, גוונים ורוויה של צבעים, להשתמש בצבעים שקטים יותר או זוהרים יותר באופן אסטרטגי, וליצור אזורי ניגודיות גבוהה וניגודיות נמוכה בעיצוב שלנו.
שטח לבן – הותרת רווחים לבנים היא כלי רב עוצמה להנחיית המתבונן להפרדת האלמנטים הוויזואליים השונים ויצירת היררכיה ויזואלית. שטח לבן מעניק לעיניים מקום לנוח, לטייל בקלות ולזהות נקודות מרכזיות.
תנועה – העין נמשכת למוקדי ענין ותנועה היא אחד מהם. אינדיקציה של תנועה תעזור להצביע על אלמנטים ספציפיים ולהבליט אותם.
סימטריה ואסימטריה – איזון ויזואלי ששואב מסימטריה יכול להביא הרמוניה וסדר. הפרעת האיזון הזה עם כמה אלמנטים א-סימטריים תוסיף ענין ואינטנסיביות.
השתמשו בזהירות
אני מקווה שכעת אתם מבינים טוב יותר את האלמנטים השונים שעובדים בצוותא כדי להשיג את סגנון העיצוב המופשט, ואת ארגז הכלים השימושי שעומד לרשותכם.
בנקודה זו עליכם גם לזכור שכל אחד הוא שונה: קומפוזיציות שרירותיות יכולות להוביל לפענוחים שרירותיים אצל כל צופה וצופה. השתמשו בסגנון הזה בזהירות, והימנעו ממנו כאשר המסר שלכם אינו ברור דיו – או כאשר היכולת להבין אותו תלויה עד מאד באלמנטים ויזואליים.
לסיכום:
מותגים עדכניים רבים מאמצים כבר את הסגנון האבסטרקטי. הציצו באתרים של Geex Arts Intercom ו- Upperquad. הביצוע המוקפד של הטרנד הזה מציע אינספור אפשרויות להעברת מצבי רוח שונים ולשינוי המראה והתחושה של פרוייקטים שלמים. למידה נוספת על התכונות התקשורתיות של אלמנטים מהסגנון הזה יכול לעזור לנו להשתמש בו בעצמנו. עשו בו שימוש בחכמה ובאפקטיביות!
עולם חדש של עיצוב והזדמנויות מרגשות מחכות לנו!