הפעם האחרונה שבנק הפועלים עדכנו את המיתוג הייתה בתחילת שנות האלפיים. מאז עברו הרבה מים בנהר, וחלו שינויים דרסטיים בעולם. האינטרנט והמובייל נכנסו לתמונה ושינו לחלוטין את הקצב בו אנו חיים ופועלים, ואת הדרך בה אנו עושים עסקים. שחקנים חדשים נכנסו לזירה, ואפילו הרגולציה השתנתה. נוצר צורך להתאים את נראות המותג למדיה החדשה, ויותר חשוב מכך – להגדיר מחדש את תפקיד בנק הפועלים בחיי הלקוח, ובסביבה המשתנה.
ראשית – מחקר
התחלנו את התהליך – שהיה הארוך ביותר שעברנו במשרד עד אז – במחקר מקיף. נפגשנו עם מאות אנשים, בדקנו סטטיסטיקות וערכנו ראיונות עם עובדים, הנהלה, לקוחות, ספקים וכל מי שמהווה גורם רלוונטי בבנק וסביבו. חקרנו את השוק הפיננסי העולמי, והסתכלנו קדימה. רצינו לגלות מהי המהות של בנק הפועלים, על אילו רעיונות הם מתבססים כמותג, ואיזה ערך מוסף הם מציעים ללקוחות שלהם.
נראות המותג לפני המיתוג החדש
אחת המסקנות העיקריות שעלו במחקר: הדבר שהכי חשוב ללקוחות הוא הכוונה פיננסית אישית.
הם רוצים מישהו להתייעץ איתו בנוגע למה כדאי להם לעשות עם הכסף שלהם, במה להשקיע, ואיך לחסוך.
הבחנו שהמפגשים העיקריים של לקוחות עם הבנק הם סביב צמתים משמעותיים בחיים: חתונה, משכנתא, פנסיה, בר מצווה, עבודה חדשה, וכו׳. מכאן הגיעה הבחירה להתמקד בנושא של ״החלטות טובות״, ולמצב את בנק הפועלים כשותף מקצועי של הלקוח, כזה שניתן להסתמך עליו שיסייע בקבלת ההחלטות נכונות ברגעים החשובים.
תהליך פיתוח הלוגו, מהצורה ועד לצבע - מתוך ספר המותג
מעויין אדום
בתהליך המחקר בדקנו גם עד כמה חזקים הנכסים הגרפיים הקיימים. בנק הפועלים קיים מאז שנות העשרים של המאה הקודמת, והציבור כבר מכיר את המותג.
סמל המעויין האדום, לדוגמא, הסתבר כמזוהה בקלות לרוב הנשאלים, גם ללא הכיתוב ״בנק הפועלים״. היה חשוב לנו לשמר את נקודות החוזק, ולבצע שינויים רק במקרה הצורך, כך שאותם כלים מוכרים ירכיבו מיתוג רענן ויפה.
למעשה, לוגו המעויין האדום הפך למאפיין מרכזי במיתוג של הבנק. יצרנו גרסה חדשה, קריאה וסימטרית של המעויין, שאליה הצטרפו ווריאציות גאומטריות שונות – ביחד הם מרכיבים זהות גרפית דינמית, שמשתנה ומלווה את הלקוח בשלבים השונים של החיים. היישום כאלמנט גרפי, באנימציה, ואפילו בבניית הגריד לאייקונים, משדר רלוונטיות וחדשנות ביחד עם פשטות ואמינות.
הרחבת השימוש בסמל המעויין לכדי שפה צורנית - מתוך ספר המותג
שפה וסימנים
פונט חדש פותח במיוחד למיתוג הבנק על ידי מטבעת פונטף (ינק יונטף ודניאל גרומר). זהו פונט סנס-סריפי נעים, פשוט וקריא, שפותח במקביל בשלוש השפות הרשמיות בישראל – עברית, ערבית ואנגלית. בנוסף, היות ונעשה בפונט שימוש בהקשר פיננסי, עוצבו במיוחד סימנים מותאמים לשערי המטבע השונים, כמו גם סטים שונים של ספרות: פרופורציונאלי (מותאם לשורה), טאבולארי (מותאם לטבלה/טור), וערבי. דגש נוסף היה פיתוח משקלים שונים המותאמים ליישומים שונים, כך שאם זה שלט חוצות, כותרת באתר או האותיות הקטנות בתחתית החוזה – הנראות היא אחידה ובהירה.
הפונט הייחודי לבנק, בשלוש שפות ומגוון משקלים
איך נראה ישראלי?
אחד התהליכים המרתקים בפרוייקט היה פיתוח השפה הצילומית שתלווה את המיתוג של הבנק. המטרה שלנו הייתה ליצור בנק תמונות מותאם, ולייתר את השימוש בתמונות סטוק גנריות.
הרבה תרגילים שאנחנו עושים בסטודיו מתרכזים בלהתרחק קצת מהמחשב ומהסקיצות ולהתקרב אל העולם האמיתי. יצאנו עם מצלמה לרחוב בערים שונות, בנסיון לענות על השאלה "איך נראה ישראלי?"
תיעדנו גם את סניפי הבנק שונים במטרה לברר כיצד נראה המרחב הויזואלי של הסניף. בהתבסס על המסקנות מאותם נסיונות פיתחנו שפה צילומית מותאמת וקיימנו יום צילומים עם אנשים אמיתיים במקום שחקנים. אנשים שייצגו קבוצות שונות של לקוחות הבנק: יחידים, משפחות, אנשי עסקים, אנשי הייטק, צעירים, וכו'.
הרבה תרגילים שאנחנו עושים בסטודיו מתרכזים בלהתרחק קצת מהמחשב ומהסקיצות ולהתקרב אל העולם האמיתי
האלמנטים השונים מתחברים יחד, מתוך ספר המותג
ועכשיו כולם ביחד
את הלוגו, השלטים, האפליקציה ושאר היישומים אתם יכולים לפגוש בסניף הקרוב לביתכם. כל האלמנטים העיצוביים התגבשו לכדי שפה מותגית אחת, תחת הסיסמא "איתכם בכל החלטה". השפה שומרת על הזהות המקורית של בנק הפועלים, ועם זאת מחדשת ומרעננת אותו, מכניסה חמימות ואנושיות לנושאים הקרים שמגיעים עם העיסוק בבנקאות, משדרת ישירות ומקצועיות, ומיישמת את אותם ערכים ומסקנות שעלו במחקר, אי-שם בתחילת התהליך.
מחקר, כתיבה והגשה: יובל אלבג
מדהים לראות את התהליך
מחכה לראות עוד התפתחויות של מותגים כאלו
תודה תמר!
זה באמת מרתק ונדיר להציץ מאחורי הקלעים של תהליך כזה
זו הסיבה שפנינו לאופן וביקשנו… שמחות שאתן מוצאות את זה מרתק ומלמד כמונו
מאמר מעולה. תודה!
המלצה לממאמר הבא: עיצוב לוגו בעידן מדיה משולבת – עד כמה להתחשב באילוצי אנימציה של הלוגו, עד כמה זה משנה את כללי העיצוב המסורתיים, והאם הם אילוצי האנימציה מרדדים/משטחים את התוצאה העיצובית (כמו במקרה של הרידיזיין להוט).
תודה יסמין.
מאד מאד שמחות בהמלצה שלך.
נחפש דרך והזדמנות לתת לה מענה.
ובינתיים, מזמינות את כולכם "להזמין" נושאי תוכן שמעסיקים אתכם 🙂
נהניתי מאד לקרוא!
מצטרפת ליסמין עם ההזמנה שלה
בקשתכם התקבלה 😉
מאד נעימה לנו האינטראקציה אתכם בתגובות.
היא מכוונת אותנו לתוכן שמעניין אתכם. תמשיכו!