בעבודתנו כמעצבים, אנחנו נוכחים בכל פעם מחדש עד כמה צבע הוא אלמנט טעון. הוספה או החסרה של גוון לפלטה או המיקום שלו בקומפוזיציה, יכולים לשנות לחלוטין את הטון הרגשי או לייצר אסוציאציה וקונוטציה חדשה לחלוטין.
אין מה לומר, פתחנו רגישות יתר לצבע. אנו משקיעים זמן ואנרגיה בנסיון לזקק את הפלטה הנכונה, כשאנחנו נגשים לעבודה. אנו לומדים את גלגל הצבעים ומאמצים מודלים להתאמת גוונים, בודקים התאמה של ניגודיות, רוויה וגוון, ולא שוכחים לקחת בחשבון את אופי המשטח שעליו יופיע הצבע.
אין זה פלא שעם הזמן צצו אינסוף כלים ושיטות לשילובי צבעים – כל אחד מבטיח לעזור לנו לפתח את פלטת הצבע המושלמת, ולזקק את המסר למספר גוונים מוגבל ומוגדר.
אבל מי אמר שצריך לזקק?!
יש מי שפועל אחרת. מעז להתמודד עם צבעוניות מורכבת. לשלב מגוון רחב של צבעים בפרוייקט אחד.
התוצאה היא מראה חי, משמח, המושך את העין ואת הלב. מראה שמשדר יצירתיות ויציאה מהקופסה.
אלה הן הוכחות חיות ומשמחות לכוחו של צבע וליופיה המשכר של פלטה מגוונת, חזקה ובלתי מתנצלת.
אבל יש מי שפועל אחרת, מעז להתמודד עם צבעוניות מורכבת יותר, ולשלב מגוון רחב של צבעים בפרוייקט אחד. התוצאה היא מראה חי, משמח, המושך את העין ומשדר יצירתיות ויציאה מהקופסה
קמיל וואלאלה (camille walala)
ברוכים הבאים לעולם של קמיל וואלאלה.
משטחים גדולים, מחולקים בקווים ישרים ומלאים בטקסטורות גיאומטריות חזקות וצבעים רוויים וראשוניים – צהוב, אדום, כחול, ירוק, סגול, וורוד, תכלת ועוד ועוד. השילוב עם פאטרנים שמשחקים קצת עם העין, לעיתים משטיחים פינה תלת מימדית, או יוצרים אחת היכן שאינה קיימת. העין של הצופה לא נחה, אלא עוברת מנקודה לנקודה במקצב נעים, מנסה לתפוס ולטעום מהכל.
איך היא עושה את זה?
וואלאלה מודה שהיא מתבססת על אינטואיציה ועל ניסוי וטעייה. התהליך שלה כולל התנסות ובדיקה, ובייחוד שימוש נרחב בספרי סקיצה וטכניקות קולאז' שעוזרים לה לייצר את השילובים המיוחדים של צורה וצבע, איתם היא כל כך מזוהה.
השראה היא אוספת ממקורות שונים ומגוונים, לא פחות מהפלטה הסופית – מדוגמאות טקסטיל אפריקאי, דרך אמני אופ-ארט ועד לעבודות של קבוצת ממפיס המפורסמת בשנות השמונים. את הווריאציות המוצלחות ביותר היא שומרת ומעבדת באופן דיגיטלי.
וולאלאלה, שלמדה במקור עיצוב טקסטיל, מיישמת את הסגנון הייחודי והמזוהה שלה, בעיקר על אובייקטים תלת מימדיים בפרוייקטים מתחומי עיצוב פנים, במיצגים במרחב הציבורי ובתערוכות גדולות.
בין אם מדובר במעבר חצייה, ספסל או חזית בניין, המטרה שלה זהה – למשוך ולרגש את קהל הצופים ולייצר אצלם תחושה חיובית ושמחה. ואכן, כל עבודה שיוצאת מהסטודיו הלונדוני שלה עושה בדיוק את זה, בייחוד בזכות הבחירה לעבוד במרכזי ערים, בהן הפלטה המדהימה שלה מאירה ומשנה מן הקצה אל הקצה רחובות של בטון וזכוכית.
בין אם מדובר במעבר חצייה, ספסל או חזית בניין, המטרה שלה זהה – למשוך ולרגש את קהל הצופים ולייצר אצלם תחושה חיובית ושמחה. ואכן, כל עבודה שיוצאת מהסטודיו הלונדוני שלה עושה בדיוק את זה
הקשת של אפל
הדוגמא הבאה מגיעה ממקום מפתיע מעט בהקשר של צבעוניות, שכן מדובר בלא פחות ולא יותר מהקמפוס של חברת אפל.
סביר להניח שאתם מקשרים את החברה עם קווים נקיים וגוונים מתכתיים, כמו אלה שמאפיינים את המכשירים שלה, האהובים במיוחד על ידי מעצבים ברחבי העולם. אבל אותו מעצב אהוב, ג'וני אייב, שעומד מאחורי הקו הנקי המוכר לנו, הוא גם מי שחתום על היצירה החדשה בקמפוס של חברת אפל, יחד עם מעצבים וארכיטקטים נוספים.
רמז לעידן חדש? בהחלט.
מדובר במבנה צבעוני שהוצב במרכז קמפוס אפל-פארק המפורסם, משרדי החברה הראשיים בקליפורניה, ואמור לשמש את עובדי החברה באירועים רבי משתתפים כחלל הופעות. המבנה מורכב משש קשתות אלומיניום גבוהות, כל אחת בצבע אחר, ובצילומי רחפן ניתן לראות כיצד פרץ הצבעוניות הזה בולט בהשוואה לגינה הירוקה או לבניין המשרדים עטוי הזכוכית העגול והמפורסם המקיף אותו.
הפסים הצבעוניים מהווים קריצה לשורשים של החברה ומחווה למייסד המוערץ, סטיב ג'ובס המנוח.
הפלטה והחלוקה לפסים שאובים באופן ישיר מהלוגו הקודם של החברה, זה שהיה בשימוש עד לשנת 1999. זוכרים? סילואט התפוח המיתולוגי היה אז פרוס לשישה פסים בצבעי הקשת. תמונות מיום ההשקה של המבנה במשרדי החברה מראות כי הצבעוניות זלגה גם לחללים אחרים במשרד – מהמדרגות והמסדרונות ועד לכוסות הקפה, משטחים רבים כוסו בדוגמת הפסים הססגונית והמשמחת.
נקודה מעניינת במיוחד בפרוייקט הזה היא ההקשר הנוסטלגי שנוצר סביב הצבעים האלו, שמטרתם ליצור אצל העובדים תחושות של אחדות והנאה.
צבעים זה שמחה
השפעה של צבע על הרגשה שלנו היא אמיתית ועמוקה. צבעוניות חזקה מושכת את העין ומשמחת את הלב. באופן הכי ויסצרלי היא מתחברת לנו בתודעה לאור השמש ומשדרת לנו תחושות של שפע ושל חיות. אולי היא אפילו מאזכרת את הקשת הקדומה, שהיתה מסר אופטימי והבטחה של חיים לעולם שראה מבול.
עבודה עם פלטה מורכבת, כשמה כן היא – מורכבת. יצירת פלטה מאוזנת היא משימה הדורשת הרבה ניסוי וטעייה, בדיקה ולמידה. אבל כשזה עשוי טוב, נוצרת אותה תחושה ייחודית, שלא ניתן לשחזר בדרך אחרת. ככה מעצבים שמחת חיים.
אני מעונינת לקבל למייל את המגזין שלכם תוכלו לשלוח לי