מספר סקיצות ועד wireframe
כמו מהלך עיצובי שמנסה לזקק מתוך המון אלמנטים מורכבים צורה אחת מדוייקת, כך לימודי תקשורת חזותית מורכבים אף הם, ומנסים כל הזמן לדייק ולזקק את החשיבות והערך שבמקצוע וההבנה של היחסים הנכונים בין כל החלקים.
בימים בהם אני הייתי סטודנטית לתואר ראשון בתקשורת חזותית, הדגש העיקרי היה, (ועדיין לרוב), על פיתוח תפישה חזותית וחשיבה יצירתית דרך קורסי העיצוב השונים (מיתוג, איור, טיפוגרפיה, תלת מימד ועוד). הלך הרוח שקיבלנו בנוגע ללימודי תוכנות (פוטושופ, אילוסטרייטור, אינדיזיין וכו׳), היה לזכור שמדובר בכלים בלבד. שאין להם ערך אם הם אינם מבטאים את החשיבה החזותית ותהליך של פיתוח קונספט חכם. ההתייחסות שלי לקורסים הללו היתה בהתאם. וכך גם הידע הביצועי המועט שצברתי בתוכנות השונות. ואכן לפעמים הקונספט התוכני והעיצובי שלי – חזק ויצירתי ככל שהיה – לא קיבל ביטוי מספיק טוב בביצוע, משהו שניתן היה לפתור ע״י יכולות ביצועיסטיות גבוהות בשימוש נכון בתוכנות השונות.
בקצה השני של הסקאלה נמצאים בתי הספר המקצועיים ללימודי תוכנות עיצוב, טכנולוגיה ודיגיטל, בהם הדגש יהיה ברובו על לימודי הכלים הטכניים והתוכנות. גם המורים המלמדים תוכנות במקומות אלו, הם לעיתים נטולי רקע מתחום העיצוב ומתמקדים בחלק הפרקטי ביצועי בלבד. הם יכינו את התלמידים שלהם לעולם הביצועי ולמשרות בהן הדרישה לשליטה בתוכנות היא העיקר, אך האם זה מספיק? האם זה מה שעיצוב אמור לתת לעולם? ומה האופציות העומדות בפני בוגרים אלו?
כלים ואורות
האמת כמו תמיד, כנראה נמצאת איפה שהוא באמצע.
אם כן, מה היא הגישה הנכונה? מהם היחסים הנכונים? מובן שאין תשובה חד משמעית והמציאות מורכבת ותלויה בהמון גורמים ומשתנים. ומה גם שמובן שהם שזורים זה בזה.
לפיכך, לא באנו לתת תשובות אלא להציג תמונת מצב ולהעלות נקודות למחשבה.
בין האקדמיות לעיצוב לבתי הספר המקצועיים, קיימים כמובן מוסדות שונים ורבים, טובים יותר ופחות ללימודי תקשורת חזותית על חלקיו השונים. חלקם מקנים לימודי תעודה, חלקם לימודי תואר כהשלמה ושילוב תואר נוסף, וחלקם קורסים יעודיים ספציפיים.
חשוב לזכור תמיד: העשייה והביצוע הם פועל יוצא של החשיבה והיצירה. שלב הביצוע הוא החלק שלמעשה אמור לבטא בתוכו מסרים תוכניים וחזותיים, חווית משתמש (לא רק בדיגיטל אגב), והיבטים חברתיים ופסיכולוגיים. תוך לקיחה בחשבון של כל המרכיבים השונים. ולכן מבחינה מהותית, נכון להתייחס לכישורי התפישה החזותית, (שם כולל לכל לימודי העיצוב השונים), כאל החשובים יותר.
בנוסף יש לציין: תוכנות הן משהו שמשתנה ומתחדש כל הזמן, בעיקר בעידן הטכנולוגי ודיגיטלי בו אנו חיים כיום. אם לדוגמא בעבר תוכנות הגרפיקה שנלמדו היו פריהנד, פלאש וכד׳, לאחר מכן הגיעה משפחת אדובי הותיקה (אילוס׳, פוטושופ, אינדיזיין) והיום נכנסו גם פיגמה, אפטר אפקטס ועוד. נתון זה מחזק את ההתייחסות לתוכנות ככלי בלבד, מכיוון שהן מתחלפות ומשתנות ואולי באמת המשקל שהן מקבלות צריך להילקח בערבון מוגבל.
תפקידו של מעצב, כפי שרואות אותו האקדמיות לעיצוב השונות וגם אני למען האמת, הוא לשנות את העולם.
לא, אין צורך בלבישת גלימה של גיבור על. אבל כן למעצב יש תפקיד מהותי וחשוב מאוד בהשפעתו על הסביבה, החברה, והמקום בו הוא חי. לא מדובר בפעולות דרמטיות קיצוניות, די במהלך קטן ועדין אך נכון, או מרגש וחשוב ע״מ לייצר אימפקט ולהפוך את המרחב למקום יעיל וטוב יותר או בעל מודעות גבוהה יותר. עיצוב הוא מקצוע, אך גם דרך חיים.
יחד עם זאת, מובן וברור שאי אפשר להתעלם מחשיבות לימודי התוכנות בעיקר בתקופה זו. מעצב צריך להשתמש בכלים הללו על הצד הטוב ביותר על מנת להגיע לדיוק העיצובי הנכון והטוב ביותר. הדרישה הזו כמובן פוגשת גם את העולם המקצועי האמיתי. וגם מקומות בהם ידרשו כישוריי תפישה חזותית מפותחים, זה לרוב יבוא לצד דרישה בשליטה גבוהה בתוכנות וכלים.
העשייה והביצוע הם פועל יוצא של החשיבה והיצירה. שלב הביצוע הוא החלק שלמעשה אמור לבטא בתוכו מסרים תוכניים וחזותיים, חווית משתמש והיבטים חברתיים ופסיכולוגיים. תוך לקיחה בחשבון של כל המרכיבים השונים.
ומה חושבים המורים?
רבקה כימיגרוף – מורה ומרצה לתוכנות אינדיזיין, אילוס׳ ופוטושופ בסמינר החרדי אימאג׳ ובאיילת השחר, מסבירה שהיחס של קורסי עיצוב אל מול קורסי תוכנות במקומות אלו הוא בערך 1 ל-4 (ארבעה קורסי תוכנות/כלים דיגיטליים אל מול קורס אחד בתפישה חזותית כמו טיפוגרפיה, יסודות העיצוב וכו׳). רבקה מצרה על היחס הנמוך של לימודי קורסי עיצוב ותפישה חזותית במקומות אלו, אך גם מבינה שמדובר באילוץ של המציאות והחברה, עניין היצע וביקוש ומה האופציות של שילוב מעצבות חרדיות בשוק. ״לחרדית שמסיימת סמינר חשוב מאוד לדעת עם מה היא יוצאת ביד (תוכנות וכלים), והיכן היא יכולה להשתלב לאחר מכן.״ מה גם שהזמן של תקופת הלימודים מוגבל לשנתיים. לכן, למרות שנכון היה להרחיב את התוכן הנלמד בתחום העיצוב, שיעורי הסטודיו וחשיבה יצירתית, זה מורכב מאוד לשינוי במקומות כגון אלו.
אבי מילגרום, מציע תפיסה לימודית קצת אחרת. אבי הוא מרצה לאמנות ועיצוב במוסדות שונים: השלוחה החרדית בצלאל, סמינר הקיבוצים, שנקר ועוד. הוא מלמדים קורסים מגוונים כגון תרבות וטכנולוגיה, רעיונאות, עיצוב ג׳נרטיבי (איך להשתמש בשפות תיכנות כחלק מתהליכי עיצוב), וגם הוראת תוכנות – גרפיקה, עיבוד תמונה ועריכת וידאו.
מתוך נקודות הנחה שהתוכנות והכלים משתנים כל הזמן, הוא חושב שיש להכשיר את הסטודנטים למיומנויות ללמידת תוכנות ולאו דוקא פונקציות ספציפיות של תוכנה כזו או אחרת:
״לדעתי הוראת תוכנות היא חלק בלתי נפרד מלימודי היסודות בעיצוב. בגלל שהעולם משתנה בקצב מהיר, ועולם העיצוב בפרט, אנחנו לא יכולים ללמד את תחום הידע כולו אלא מחפשים את העקרונות המהותיים שלו שיהיו נכונים לאורך זמן. בגלל שהתוכנות הן כלי העבודה המרכזי, הגיוני ללמד דרכן ובאמצעותן את יתר היסודות – צבע, צורה, טיפוגרפיה וכו׳. בחלק מהמקרים זה אפילו קריטי – קו באילוסטרייטור לא דומה לקו בפוטושופ, ואפילו צבעי היסוד שונים בעבודה עם מסכים. אבל הדבר נכון גם לכיוון ההפוך – אי אפשר ללמוד באמת את התוכנה בלי להבין את ההקשרים הרחבים יותר בתוך התחום אותו לומדים, את העקרונות שהם על-זמניים יותר מאשר התוכנות עצמן. וכך קורס של אותה התוכנה יראה אחרת אם לומדים אותו תלמידי תקש״ח, עיצוב פנים או צילום.
מבחינת היחס בין לימודי עיצוב בכלל ללימודי תוכנות, זה תלוי קודם כל במוסד וביכולת שלו להעניק מגוון קורסים, וליצור קשרים בין הקורסים השונים. מוסדות שמלמדים ״רק תוכנה״ הם אולי הכרח, כי לא לכולם יש את האפשרות ללמוד 3-4 שנים, אבל לימודים כאלה הם לא באמת יעילים. מאידך, גם בין המוסדות שמציעים קורסים לתוכנות מסוימות, יש כאלה שעושים עבודה רצינית מאד ומלמדים בעצם עיצוב דרך התוכנה. בצורה מתומצתת יותר, אבל כזו שלא מזניחה חלקים הכרחיים.
מהצד שני, יש בחלק מהמוסדות הגדולים גישה הפוכה שאומרת שלימוד תוכנות הוא בזבוז משאבים, ושזה דבר שסטודנטים צריכים ללמוד לבד. מנסיוני, הגישה הזו עדין לא הוכיחה את עצמה והיא מתאימה רק לאחוז קטן של סטודנטים. יש משפט משעשע ודי נכון שאומר שהבעיה עם אוטודידקטים היא שיש להם מורים גרועים. הנחת המוצא כיום היא שאדם מקצועי הוא אדם עם מסוגלות ללמידה והתפתחות בתוך התחום שלו, אבל זה לא דבר שקורה מעצמו. הוראת תוכנות נכונה מניחה מראש שהתחום חדשני ותזזיתי ושכל קורס מהווה רק נקודת מוצא. המשך המשימה היא על האדם עצמו, והוא יצליח בה טוב יותר אם הוא מגיע עם הרגלי עבודה טובים, והכרות מעמיקה עם ההגיון והרוח שבכלי העבודה שלו.״
אי אפשר ללמוד באמת את התוכנה בלי להבין את ההקשרים הרחבים יותר בתוך התחום אותו לומדים, את העקרונות שהם על-זמניים יותר מאשר התוכנות עצמן.
הכל יחסי
גם כיום, בתור מרצה לקורסים בתחום התקשורת החזותית בעצמי, אני מנסה להעביר את ההבנה שתוכנות הן כלים לביטוי, וחובתנו כמעצבים היא קודם כל לדעת לפתח רעיון, לספר סיפור, לזקק מסר ולהעביר תוכן. אך אני גם ערה מאוד (!!) לחשיבות של מיומנות גבוהה בכלים הללו בקרב הסטודנטים. לעיתים זה מה שירים או יפיל עבודה כזו או אחרת.
ולסיום צריך לומר שוב – אין תשובה חד משמעתית למה נכון או לא. כשם שיש דרישה לרעיונאים פנומנלים בעלי חשיבה מבריקה – יש גם דרישה הכרחית למי שיוריד לקרקע ולכדי ביצוע מדוייק ומצויין את הקונספט המופלא. והאמת היא, שבכל מקרה לא תמיד נוכל לצפות את רמת ההצלחה בעולם שבחוץ בלי קשר לחווית לימודים כזו או אחרת. ובאמצע? באמצע יש עוד סקלאה רחבה מאוד והרבה הרבה מקום.
מדויק. נוגע בפצע מעצבן אפילו. כבוגרת סמינר, עם מורה מעולה שהיטיבה להחדיר בנו בשיעורי העיצוב כמה שיכלה,
אני מבינה שלמרות זאת- ישנם הרבה חומרים שנדרשתי ללמוד כדי להצליח בדרכי כעצמאית, וזה דבר שהוא פספוס לבוגרות הסמינרים.
אין ספק שהאילוצים נכונים, ובכל זאת. הלימודים במסלול סמינרי לא זולים כלל וכלל, ויש כאן המון מקום לשדרוג ושיפור.
בת אל כותבת מדהים, היטבת להעביר מסרים.
תודה!
בת אל, נגעת בנושא שמעסיק אותי המון. כבוגרת לימודי תעודה במוסד חרדי אני מרגישה נחיתות אל מול עמיתותי שלמדו עיצוב ואמנות בצורה מעמיקה, והתוצרים שלהן מעוררים בי קנאה! למרות שאני יודעת פרפקט את התוכנות, אני מרגישה חסך בתחום, ורוצה להעמיק את הידע וההשראה כי אני מבינה שהתוצרים צומחים מהשורש הזה.