עיצוב גרפי מהווה חלק כה מהותי של העולם המודרני שלנו, שקשה לדמיין את העולם בלעדיו. במובנים מסוימים, מעולם לא חווינו את העולם בלעדיו. לתקשורת החזותית היסטוריה ארוכה כמו המסע מכלי אבן לטאבלטים דיגיטליים, ובכוחה להעניק הקשר חשוב ליצירתם של מעצבים גרפיים הפועלים כיום.
עצם הידיעה איפה, מדוע ואיך נוסדה התעשייה הזו, נותנת למעצב רקע היסטורי חשוב. אבל גם אם חושבים במונחים מעשיים יותר – מגמות עיצוב הן מחזוריות, ולימוד העבר מעודד ומפרה רעיונות חדשניים בהווה.
אז יצאנו למסע אחר שורשי העיצוב, מההיסטוריה הקדם-תעשייתית עד לתעשייה המוכרת לנו כיום. עם קצת מזל ועבודה קשה, יוכל גם המעצב המודרני להשאיר את טביעת רגלו בדרך!
לפני בית הדפוס: עד לרנסנס
עיצוב חזותי המוכר לנו היום החל ממש לאחר המצאת בית הדפוס בשנת 1440, אך שורשי התקשורת החזותית משתרעים עוד מהתקופה הקדומה. בקטע זה, נסקור את אירועי ההיסטוריה שסללו את הדרך לעיצוב גרפי מאות שנים לפני שהעולם היה מוכן לכך.
ציורי מערות
נדמה שבאדם מובנה דחף לאמנות, עדות מוקדמת לכך ניתן למצוא בציורי המערות המוקדמות. האובייקט משתנה-מבעלי חיים לטביעות ידיים לאירועים כמו ציד. ציורי מערות נמצאו בכל רחבי העולם (אוסטרליה, ספרד, אינדונזיה, צרפת, ארגנטינה, אם נזכיר רק כמה). התלבטות היסטוריונית קיימת לגבי משמעות הציורים והשימוש שנעשה בהם (ייתכן שנועדו כערוץ תקשורת בין שוכני המערות או כעבודת אלילים), דבר אחד ברור, כבר מההתחלה, האנושות הציגה את יכולתה לתקשר חזותית.
השפה השומרית הכתובה ~ 3000-3300 לפני הספירה
פריט היסטורי זה, עם כל הסימונים הזעירים והמופשטים של האלף-בית הלטינית שעליו, גורם לפאוזה של השתאות. ככל הידוע, השומרים הקימו את אחת השפות הכתובות הקדומות, ככל הנראה כאמצעי תיעוד מלאי לסוחרים, וכדי להבטיח שדבר לא יגנב במשלוחים.
השפות המוקדמות הללו היו לוגוגרפיות – סמלים ייצגו מילים שלמות במקום צלילים פונטיים. מושג המצביע על יכולתו הטבעית של האדם להשתמש בייצוג חזותי כדי לתקשר רעיונות מורכבים, אבן יסוד בעיצוב גרפי מודרני.
לא הרבה השתנה באלפי השנים שבאו אחרי כן. מעצבים עדיין סומכים על אייקונים כמו תפריטי המבורגר או אייקון זכוכית מגדלת כדי לייצג מילים ומושגים שלמים במרחב מוגבל.
הדפוס בסין~ 200-1040 לספירה
סין מחזיקה ברוב השיאים לתגליות בתחום הדפוס, כולל: ייצור נייר שאינו פפירוס, הדפס על לוחות עץ והמצאת חלקי דפוס ניידים – כל אלה התרחשו בסין לפני רוב שאר העולם. הרבה לפני.
בשנת 200 לספירה, סין השתמשה בתבליטי עץ כדי להדפיס ולהחתים עיצובים על בגדי משי, ובהמשך -נייר.
בשנת 1040 לספירה, המציא בי שנג את בית הדפוס הראשון בעולם עם חלקים נעים עשויים חרסינה, יותר מ -400 שנה לפני שגוטנבורג הביא טכנולוגיה דומה לאירופה.
קליגרפיה מימי הביניים ~ שנות ה- 700
בימי הביניים, עיצוב טיפוגרפי החל לצבור תאוצה והאנושות התחילה להרחיב את אופקיה האסתטיים לכדי עיצוב האותיות והמילים עצמן. מכיוון שטקסטים בתקופה זו הופקו ושוכפלו בעבודת יד, דגש אומנותי הפך ספרים ליוקרתיים יותר והבדיל סופרים מסוימים מאחרים. בתרבויות האיסלמיות טיפוגרפיה הייתה חשובה כפליים מכיוון שאמנות פיגורטיבית (סמלית) נתפסה כחילול הקודש, משמע שהטיפוגרפיה הייתה אחת מכמה דרכים מותרות לביטוי אמנותי.
הֶרַלְדִּיקָה ארופאית~ 1100
מבחינה טכנית, הלוגו הראשון בעולם היה השריון.
השריון שימש כסמל לייצוג בתי משפחה או שטחים טרטוריים. חוקרים משערים שהשריון הפך לסמל פופולרי במהלך מסעי הצלב. הערבוב של חיילים מארצות שונות ורקעים שונים הווה נימוק להבדלה בגדודים, במיוחד כשהסמל הונף על דגלי השריון והקרב.
כמו סמלי לוגו, השריון של בית האב ייצגה את הערכים, המאפיינים והסגנון הייחודי של הגדוד. מאוחר יותר סמלים אלה קיבלו מטרות מעשיות יותר, כמו חותמי שעווה להבטחת אותנטיות.
שלטי חזית ~ 1389
במאה ה-14, בירה ואֵיל היו פתרונות חלופיים למי שתייה, בתקופה בה רוב מקורות המים היו מזוהמים.
המלך האנגלי, ריצ'רד השני, קבע חוק של'בתי אֵיל' חייבים להיות שלטים בחזית על מנת להקל על ציבור הצרכנים.
לא רק שאלה היו שלטי החזית הראשונים שייצגו חברות, ולא בתים פרטיים, השלטים הללו הם גם המקור למסורת יפהפייה ששרדה עד היום.
הולדת העיצוב הגרפי: עידן הרנסנס והתעשייה
המצאת בית הדפוס באירופה, אפשרה לאנושות ליצור מחדש טקסט, אמנות ועיצוב בקנה מידה אדיר, ובמחיר זול יחסית. הפונציאל למכירות הטמון בעיצוב נעשה ברור מיד, וחברות החלו לנצל את יכולות בית הדפוס להגדלת קהל היעד ובכך גם, רווחים. כך בעצם נולד העיצוב הגרפי המודרני.
עיתונות גוטנברג ~ 1439
יוהנס גוטנברג הביא את הדפוס הנע לאירופה בשנת 1439, ובד בבד קישר את את כלל העולם המערבי ושינה את הציוויליזציה לנצח.
עם הדפוס של גוטנברג, אנשים כבר לא היו צריכים להסתמך על רפרודוקציות ממושכות של ספרים, ועולם הספרות (והאוריינות) נפתח להמונים במחירים סבירים.
הדפוס של גוטנברג סלל את הדרך לשימושים מסחריים נוספים בעיצוב, והוביל את עידן העיצוב הגרפי לעולם שאנו מכירים היום.
סמלי לוגו ראשונים ~ סוף המאה ה-14
ענף הדפוס היה זה שהשתמש לראשונה בסמלים, אם כי הסמלים הראשוניים היו מוגבלים לסימני היכר במסמכים פנימיים.
הלוגו לא היווה סמל למיתוג בלבד, אלא נועד גם כאמצעי להפגנת מיומנויות הדפוס – רמת האיכות בו הודפס הלוגו שיקף את איכות בית הדפוס.
פרסומות מודפסות ראשונות ~ שנות ה-1620
בית הדפוס פינה את מקומו למבשר העיתונות – הקוראנט*. בראשית שנות המאה ה -16, הקוראנט הציג את הפרסומות המודפסות הראשונות.
למען ההגינות, פרסומות כתובות מתוארכות למצרים העתיקה, אך זו הפעם הראשונה שהודפסו תמונות במודעות המיוצרות להמונים.
*קוראנט (Coranto): הקוראנטים הכילו ריכוזי חדשות ממדינות שונות (חדשות חוץ), בנושא מסוים שהיה מיועד לקהל מצומצם. הופעתו גם לא הייתה רציפה והייתה נקבעת על פי אופי ההתרחשויות. (ויקיפדיה)
ההתקדמות הטכנולוגית המשיכה להניע את התפתחות העיצוב הגרפי, לדוגמא-היכולת להדפיס בצבע או הכרומוליטוגרפיה – שיטה להדפסה צבעונית. בעוד שהכרומוליטוגרפיה שימשה בעיקר לשחזור ציורים לעיצוב-פנים, הכרומוליתוגרפיה פתחה גם דלתות חדשות לפרסום.
הדפסות צבע איפשרו למותגים רבים להשתמש בכלי השיווק המוכרים לנו היום, כמו סכמות צבע וגוונים ויצירת טריגרים רגשיים דרך סצנות מחיי היום יום. טרם עידן הצבע הוגבלו עיצובים חזותיים על ידי הטכנולוגיה המצומצמת של שחור ולבן (ראו את כתם הדיו בתמונת הקוראנט של הסעיף הקודם) ודיוק בסיסי בא במקום הרגשות והצבעים המורכבים. הכרומוליתוגרפיה אפשרה מידה מסוימת של ריאליזם, ולעולם הפרסום את האופציה לנצל דגמים אטרקטיביים, סגנון עדכני ושימוש אמנותי בצבעים.
עיצוב גרפי בעידן המודרני
עיצוב גרפי המוכר לנו היום התחיל להתפתח למעשה רק בעידן המודרני, בערך בשלהי שנות המאה ה-19 ועד סוף מלחמת העולם השנייה. בעוד שהמאה ה -19 עוסקת יותר בהתקדמות טכנולוגיות ויכולות חדשות, העידן המודרני עסק בלמידת הדרכים לנצל שיפורים טכנולוגיים למטרות אמנותיות חדשניות. טכנולוגית דפוס נגישה ויצר תחרותי, דחפו אמנים ומעצבים לחקור סגנונות וטכניקות חדשות. פירות עיצובים אלו מצאו את דרכם מהר מאוד לפרסום ומיתוג.
סוכנות העיצוב הגרפי הראשונה בעולם ~ 1903
יותר ויותר חברות החלו להכיר בתועלת הפרסומית של עיצוב גרפי. היה זה עניין של זמן עד שהגיחה סוכנות העיצוב הגרפי הראשונה. כבוד זה שייך ל- Wiener Werkstätte מאוסטריה, ארגון שתרם רבות לסגנון העיצוב ולעולם העסקים כאחד.
פירוש שם הסוכנות במילים פשוטות הוא "סדנת וינה". היה זה הארגון הראשון שכלל מעצבים חזותיים, ציירים, אדריכלים ומעצבים גרפיים תחת קורת גג אחת.
מבחינה ארגונית, אירגון זה קבע תַּקְדִּים לכל סוכנות גרפית שבא אחריו.
ייתכן שמורשתו הגדולה ביותר הייתה החדשנות הסגנונית, כמו הקֻבִּיזְם. כקבוצה של אמנים מקצועיים העובדים יחד, הם השפיעו רבות על קביעת סטנדרטים עיצוביים לדורות הבאים של אמנים, בפרט אלה שאחרי מלחמת העולם הראשונה, כאשר מוסכמויות תרבותיות רבות התפתחו והשתנו ברחבי העולם. העבודה שנעשתה ב Wiener Werkstätt העמידה את הבמה לסגנונות הבאוהאוס והאר דקו הפופולריים שבאו אחריו.
ייסוד הבאוהאוס ~ שנת 1919
בהמשך למה שהתחילה הסוכנות הראשונה לעיצוב גרפי בוינה, פתח גם בית הספר של הבאוהאוס את שעריו לראשונה בשנת 1919, בוויימר, גרמניה. מטרתו השאפתנית הייתה ליצור 'גזאמט קונסט וורק' (למקרה שתהיתם, כך מבטאים את זה). הכוונה לאידיאל אמנותי המאגד צורות אמנות ומלאכות ידניות קיימות ליצירה מושלמת אחת. הם הצליחו במשימה עד כדי כך שהבאוהאוס היה אחד המניעים המרכזיים מאחורי הסגנון המודרניסטי.
המונח "עיצוב גרפי" מופיע לראשונה – 1922
במאמרו "דפוס חדשני דורש עיצוב חדשני" (הודפס בתמליל הערב של בוסטון, 29 באוגוסט 1922), מעצב הספרים, וויליאם אדיסון דוויגינס, השתמש לראשונה במונח "עיצוב גרפי" כדי לתאר את תפקידו בבנייה ועיצוב חזותי בספרים.
מסתבר שכבר מהרגע הראשון, מעצבים נאבקו להסביר לאלו שאינם מעצבים את תפקיד העיצוב החזותי…
פול רנד "מחשבות על עיצוב" – 1947
כשרגלו האחת במודרניזם ורגלו השניה בפוסט-מודרניזם, הוביל המעצב האגדי, פול רנד, את העיצוב הגרפי לצורתו הנוכחית. את התיאוריות והאידיאולוגיות שלו הוא פרסם בספרו המקורי "מחשבות על עיצוב", עבודה שעיצבה במידה רבה את עתידו של ענף העיצוב הגרפי כולו.
ספרו מסביר בפשטות את פילוסופיות העיצוב בהן השתמש במהלך המחצית האחרונה של המאה העשרים. בולטת בו הקריאה ל"שלמות פונקציונאלית-אסתטית", שהיא איזון אידיאלי בין לוגו בעיצוב אסתטי ויכולתו הפונקציונלית להעביר את כוונת המעצב בצורה יעילה. בין הלוגואים הפופולריים שלו נמנים מותגים כמו פורד, ווסטינגהאוס, ייל, ABC, UPS ו- IBM.
הצצה לעידן הדיגיטלי
משנות החמישים ואילך החל העולם את לנוע באיטיות לעבר העידן הדיגיטלי ממנו אנו נהנים כעת. אימוץ המוני של מחשבים ביתיים הווה צעד של קידמה טכנולוגית הדומה להמצאת בית הדפוס. קידמה זו הכריזה על עידן חדש לתקשורת ההמונית וטמנה בחובה נגישות לסגנונות אמנות ולתוכנות דיגיטליות חדשות ומתהוות ליצירת אמנות.
תוכנת הפוטושופ לבדה, שינתה בשנת 1990 את פני העיצוב הגרפי. האפשרות לבצע מניפולציה של תמונות ייצרה תת-קטגוריה חדשה לגמרי בעולם העיצוב, ואיפשרה שילוב של אלמנטי צילום, איור ו- CGI (אמני ה- 'גזאמט קונסט וורק' היו גאים בנו).
במקביל, גם אופי המיתוג התפתח עם הזמנים המשתנים. על השינוי הזה בחלקו יש להודות ל MTV – הם הכירו לעולם העיצוב זוית חדשה על ידי שינוי מתמיד בעיצוב הלוגו שלהם, תוך שמירה על מאפיינים מוכרים.
כשעלה האינטרנט למרכז הפוקוס העולמי בתחילת המאה הנוכחית, מעצבים לקחו את דוגמת הMTV ואימצו עיצובים פשוטים עם אמירה, כדי למשוך את הדור הצעיר לרשת העולמית. ניתן לראות זאת בטרנדים מקוונים כמו עיצוב חד מימדי, המשלב צבעים בהירים ודמויות מצוירות.
ההיסטוריה של העיצוב הגרפי היום
הגענו פחות או יותר עד הלום, אבל שאלה אחת עדיין נשארת בגדר תעלומה: מה טומן העתיד של העיצוב הגרפי?
ההתקדמות של תקשורת חזותית מציורי מערות לתוכנות דיגיטליות יכולה לשמש כהשראה, אך פירותיה תלויים בנו – בין אם אנו מהווים את הדור הבא של המעצבים ובין אם אנו לקוחות של מותגים בעלי פוטנציאל לקפיצה התפתחותית בעולם העיצוב.
למרות שהתהליך מתיש, הפידבק לא קל, וכולל אינספור לילות לבנים מול המסך, העבודה הקשה שלכם עשויה להביא ל"באוהאוס" של המחר או ל"מחשבות על עיצוב" של המאה העשרים ואחת…
כתבה מקורית מאת: מאט אליס
המאמר הופיע במקור בבלוג של 99designs.com
תורגם על ידי אביבה שור, במיוחד למגזין הפורמה, במסגרת שיתוף תוכן עם 99designs
קרדיט לתמונת הנושא: Fast Company