ההשראה היא דבר חמקמק. מאות טקסטים נכתבו על החיפוש הבלתי נגמר אחר הרפרנס הנכון, הרעיון המדוייק או הפרט הקטן שיעלה את הפרוייקט לשלב הבא. יוצרים מנוסים יעידו שהמתנה למוזה היא אינה דרך עבודה אפקטיבית או בריאה. כדי למצוא צריך לצאת, לחפש, לבדוק ולהתנסות באופן יזום ומכוון.
למזלנו, אנחנו חיים בעידן שגם מעודד יוצרים לשתף את העבודות שלהם, וגם מאפשר גישה לכמות מידע בלתי נתפסת. מצד שני, שפע יכול לבלבל – אין סיכוי שאדם אחד יכיל את כמויות הפיקסלים שמועלים מדי יום לרשת. האמת, שגם לא כל אחד מהם שווה את תשומת הלב והזמן היקר שלכם.
הקושי למצוא מקורות איכותיים קיים עוד יותר בעיצוב לאינטרנט – מצד אחד זהו תחום נגיש ופשוט ליישום (וגם הדרישה גדולה), ומצד שני הוא חדש ביחס לתחומי עיצוב אחרים. טרם התקבעו בו מוסכמות נוקשות. לא מעט יוזמות איתרו את הצורך הזה, בסוג של "אוצרות" למקורות השראה למעצבים. ריכזנו כאן רשימה מעודכנת ומפורטת של כמה מהמקורות המוצלחים ביותר, לשימושכם.
רגע לפני - על ההבדל בין ההשראה והחיקוי
ההבדל הדק בין השראה לחיקוי, ובין חיקוי להעתקה הוא נושא חשוב, גם אם הוא מורכב או לא נעים.
בסופו של דבר, המטרה של חיפוש השראה היא לא בהכרח מציאת פתרון קיים, טוב ומוכח לבעיה נתונה, אלא "לפתוח את הראש" להחשף לדברים חדשים, ללמוד מהתבוננות, ולהתפתח.
כמה נקודות למחשבה, כשאתם יוצאים לציד השראה:
- נקטו בזהירות, והפעילו ביקורת עצמית כאשר אתם לוקחים השראה ממקור אחר.
- נסו לחשוב מהי הנקודה המקורית שבה קולכם יישמע.
- היו ערים למתרחש מסביבכם ומולכם, ומה אתם בוחרים להציג מול העולם.
- זכרו לתת קרדיט כשמגיע, ולא לנכס לעצמכם רעיונות של אחרים.
ההבדל הדק בין השראה לחיקוי, ובין חיקוי להעתקה הוא נושא חשוב, גם אם הוא מורכב או לא נעים. נקטו בזהירות, והפעילו ביקורת עצמית. נסו לחשוב מהי הנקודה המקורית שבה קולכם ישמע.
AWWWARDS
מה זה?
התחרות המקיפה ביותר בתחום העיצוב לווב. האוסקר של אתרי האינטרנט. הפרסים בקטגוריות השונות מחולקים בוועידה שנתית, ובין לבין ניתן למצוא באתר את כל המועמדים והזוכים, וגם היילייטים כמו הפינה "site of the day". ההגשה לפרסים בתשלום, מה שאומר שמדובר בעיקר באתרים של מפתחים ומעצבים מהתעשייה, והזוכים נקבעים בעזרת דירוג בקטגוריות שונות על ידי חבר שופטים גדול ומקצועי, מה שגם מבטיח איכות.
למי זה מתאים?
כאן אתם יכולים להיות בטוחים שתמצאו אתרים מצויינים עם חוויה מלאה ומושקעת גם בלי לנבור לעומק. מבחינת עיצוב הנטיה היא לסגנונות טרנדיים עם ביצוע מוקפד ומהוקצע, והכל בסטדנרט בינלאומי ומהצד הגבוה של הסקאלה.
פיצ'ר שווה:
ההרשמה לאתר פשוטה ומאפשרת "לאסוף" רשימות של אתרים שאהבתם, ככה שתוכלו לחזור אליהם בקלות.
המלצה!
אם אתם גם המפתחים של האתר, דו"ח ההתאמה למובייל הוא מהמפורטים והמעודכנים בתחום, ומציב רף לשאוף אליו בכל פרוייקט.
שימו לב...
המנצחים כאן הם לרוב אתרים שנוצרו על ידי מעצבים ונבחרו על ידי מעצבים עבור מעצבים. תוצרים מוגמרים עם שאיפות אמנותיות וטכניקה מתקדמת מקבלים כאן את הבמה, בזמן שאילוצי לקוח, קהל או תהליך נדחקים הצידה לחלוטין.
MUZLI
מה זה?
מוזלי מגיע אלינו מהאנשים שהביאו לכם את תכנת הפרוטוטייפינג InVision. קצת כמו המאכל שעל שמו הוא נקרא – יש בו קצת מהכל, ומומלץ להתחיל איתו את היום. מדובר בתוסף לדפדפן, מעין עמוד בית שממלא כל לשונית חדשה שתפתחו בהשראות עיצוביות רעננות. הקישורים שנאספו במיוחד מרחבי הרשת (בין השאר גם מאתרים המופיעים בכתבה הזו) יותאמו אישית להעדפות שלכם.
למי זה מתאים?
אם אי פעם הרגשתם שאתם צריכים תזכורת קטנה באמצע היום לעצור, להסתכל מסביב וללמוד מאחרים, מוזלי נוצר בשבילכם. הרגל קטן "על הדרך" שיכול להעשיר את דרכי העבודה שלכם.
פיצ'ר שווה:
למוזלי יש גם אחים קטנים: בלוג פעיל ב-medium, כלי למציאת פלטות צבעים, ואזור "אוספים" בו תוכלו למצוא רעיונות שנאצרו על פי נושאים. לאחרונה הושק גם מנוע חיפוש, בעזרתו תוכלו לשוטט בין ההמלצות ולגלות השראות מעניינות גם באופן יזום.
המלצה!
ייקח לאלגוריתם קצת זמן ללמוד מה באמת מעניין אתכם, וייתכן שתצטרכו להשקיע קצת זמן בהיכרות ואימון – אבל זה בהחלט משתלם.
שימו לב...
כן, התאמה אישית זה תמיד כיף, אבל אל תשכחו גם לצאת קצת מאזור הנוחות ולחפש גם במקורות אחרים מאלו שמופיעים בפיד שלכם.
one page love
מה זה?
כל מה שקשור לאתרי onepage, ועוד קצת. אומנם המבנה הזה ככל הנראה עבר את שיא הפופולאריות שלו, אבל הדרישה עדיין גבוהה ותמיד יש מקום לחדש. onepagelove הוא מפעל של אדם אחד, Robe Hope הדרום אפריקני. רוב אוסף במסירות דוגמאות מצויינות לאתרים ממגוון תחומים רחב ומכל העולם, ומעלה אותם לאתר. הכל מחולק לקטגוריות לפי נושאים, מה שהופך את השיטוט באתר למעין מחקר שוק בזעיר אנפין.
למי זה מתאים?
אם החלטתם על פורמט של onepage, זה המקום הראשון שכדאי לכם להגיע אליו.
פיצ'ר שווה:
באתר יש גם כמות מכובדת של טמפלייטים לפלטפורמות שונות, המלצות, הסברים טכניים ומאמרים על הנושא, כך שגם אם זה לא היום הראשון שלכם כמעצבי אתרים תוכלו למצוא משהו שיעניין אתכם.
המלצה!
באתר נעשה שימוש מושכל בקטגוריות ותגיות. לרב, הקטגוריות בהן מתוייג האתר יתיייחסו למאפיינים של האתר כולו, בעוד התגיות יתייחסו לפיצ'רים ותכונות ספציפיים. חסכו לעצמכם זמן בחיפוש והשתמשו בהן.
שימו לב...
בסופו של יום, מדובר בבלוג של אדם אחד, והתוכן נקבע לפי טעמו האישי.
DRIBBBLE
מה זה?
דריבל היא בראש ובראשונה רשת חברתית המיועדת למעצבים – המטרה כאן היא בעיקר קידום עצמי ונטוורקינג דרך האינטרנט. כדי להבטיח שהמשתמשים הם בעלי מקצוע איכותיים, ההרשמה לגרסה המלאה של דריבל מותנית בקבלת הזמנה מחבר רשום. האופי של האתר צעיר, ולמרות שבהצהרה מיועד למעצבים באשר הםף תמצאו כאן בעיקר עבודות לדיגיטל. הסגנון נוטה לטרנדים פופולאריים – כרגע שולטים צבעים חזקים, אנימציה בתלת מימד וגרדיינטים לרוב.
למי זה מתאים?
לאלה מאיתנו שחשוב להם להיות עם האצבע על הדופק בכל מה שקשור לטרנדים – דריבל היא מחט רגישה למגמות פופולאריות בעיצוב לדיגיטל. מתאים במיוחד למי שגם ככה משתמש ברשות חברתיות כדי לעקוב אחרי העבודה של מעצבים וצוותים מכל העולם.
פיצ'ר שווה:
לצד כל "שוט" (המיקרו-קופי באתר לוקח ברצינות את האלגוריה לליגת כדורסל) מוצגת גם פלטת צבעים בה נעשה שימוש בפרוייקט. הברקה אמיתית.
המלצה!
בזכות האופי הקליל אך מקצועי של דריבל אפשר למצוא כאן דוגמאות עומק לדברים שקשה למצוא במקומות מעונבים יותר כמו אתר הפורטפוליו של המעצב. פרוייקטים אישיים, פוקוס על רכיבים או פרטים קטנים – כולם מקבלים כאן במה ראויה.
שימו לב...
למרות מודל ה"גיוסים", לדריבל יש את אותן מגרעות כמו ברשתות חברתיות אחרות. יש כאן עודף גירויים, וכמות גדולה יותר מאשר איכות. קל מאוד להשאב אל הגלילה האין-סופית, או לאבד את התחושה של מה נכון ומה לא.
Collect UI
מה זה?
הבלוג collectui מאגד פרוייקטים שנוצרו במסגרת daily ui challenge ופורסמו על ידי היוצרים בדריבל (ראו מעלה). הפרוייקטים נבחרים על ידי צוות של אוצרים, ומחולקים לפי הבריף שניתן למעצבים, לרוב עיצוב אלמנט מוכר ושימושי. תמצאו כאן פרוייקטים קצרים ונסיוניים, שנוצרו ללא אילוצי לקוח ומתוך רצון של המעצב לפרוץ גבולות ולהשתפר.
למי זה מתאים?
אם ההשראה שאתם מחפשים מתקשרת לאחד הבריפים (וככל הנראה היא כן, יש 167 לבחור מהם), זה מקום מרתק לראות כיצד מעצבים שונים נותנים מענה ייחודי כל אחד לאותו הבריף כשניתנת להם יד חופשית.
פיצ'ר שווה:
משתמשים כבדים בדריבל יהנו מהתוספת של collect ui לכרום, שמקשרת בין הבלוג לממשק של דריבל ומאפשרת לכם לחפש עיצובים דומים לשוט בו אתם צופים בלחיצת כפתור.
המלצה!
עיצוב עמודי 404 תמיד היה כר פורה לקצת הומור והרבה יצירתיות, והקטגוריה המתאימה באתר בהחלט עונה על הציפיות. עוד מקום מעניין הוא קטגוריית הסטיילגייד, שמאפשרת מן הצצה קטנה לדרכי העבודה של המעצבים.
שימו לב...
יש מעצבים שמועדפים יותר על ידי היוצרים, ולכן עבודות שלהם יופיעו יותר מאחרים. מצד שני, ליוצרי הבלוג מגיע שאפו על השקיפות, שכן הם מפרטים את שמות היוצרים המופיעים ואת כמות הפרוייקטים שפורסמו באזור נפרד.
UPLABS
מה זה?
UPLABS היא מן סטוק מבוסס משתמשים של פתרונות למעצבי ממשק משתמש, אם בחינם או בתשלום. כל אחד יכול להעלות תוכן – מוקאפים, תבניות, קיטים, אייקונים ועוד… כל הפתרונות שמועלים לאתר מוצעים להורדה גם כקובץ פתוח, למקרה שתרצו ללמוד את המציאה שלכם לעומק או לבסס עליה עיצוב חדש.
למי זה מתאים?
אלו מאיתנו שרוצים לקצר תהליכים בעבודה על ממשק חדש, או ללמוד מאיך מעצבים אחרים בונים את הקבצים שלהם ימצאו כאן את מבוקשם בקלות.
פיצ'ר שווה:
חיפוש לפי התכנה בה אתם משתמשים הוא ברכה משמיים, בייחוד בתחום עיצוב הממשקים בו עדיין אין קונצנזוס סביב תכנה אחת.
המלצה!
במטרה להגדיל את כמות התוכן באתר, בכל שבוע יש אתגר חדש עם בריף שונה. מעניין להסתכל על בריפים ומנצחים של אתגרים קודמים, ואם אתם רוצים לאמן את העין הביקורתית שלכם אתם מוזמנים גם להצביע ולשפוט באחד האתגרים החדשים.
שימו לב...
uplabs מהווה גם זירה למכירת פתרונות כמו טמפלייטים או קבצים פתוחים לתכנות שונות כמו סקצ', אדובי, פיגמה וכו'. למרות שניתן למצוא באתר בקלות גם אופציות חינמיות, רוב מהפתרונות הנבחרים בדף הבית הם בתשלום, ויוצרי האתר לא מתביישים לנסות ולשכנע אתכם לקנות אותם בכל הזדמנות. כמו כן, היות שמדובר במאגר מבוסס משתמשים אין שום הבטחה לאיכות הפתרון.
עשו לעצמכם הרגל
העולם סביבנו משתנה ללא הרף, רעיונות מתחלפים, טרנדים הולכים וחוזרים וטכנולוגיות חדשות נכנסות לשוק מדי יום. אין תחליף לידע רחב על הנעשה מסביבכם (ולפניכם) כדי להוות מקור להשראה, למידה, וכמובן לשיפור. למצוא את הדרך והתדירות שנוחה לכם להקדיש קצת זמן לחיפוש ולמידה היא החלטה מצויינת לשנה החדשה. בהצלחה!
וואו
תוכן מעולה!
הועלת המון!
תודה רבה נראה שווה!