"על ידי שחרור מפני השטח, אדם מגיע קרוב יותר אל חוקי החומר, שהם גם חוקיה של הרוח."
פיט מונדריאן
רוחניות ושלום מונדריאן 1939-1940 ניו יורק מונדריאן 1942 ברודווי מונדריאן 1942 הקומפוזציה המונדריאנית כיסא אדום וכחול בעיצוב חריט ריטפלד-דה סטייל יצירת מופת ארכיטקטונית בסגנון דה סטייל. בראשית שנות ה -50 בהולנדפיט מונדריאן 1872-1944 (תחילת המאה ה-20)
בשנת 1905 יצא פייט מונדריאן, צייר הולנדי, לחפש השראה. הוא ביקר בתערוכות של ואן גוך, פיקאסו ואמני התקופה, שם הכיר את עקרונות האמנות המופשטת.
מונדריאן הפנים את הרעיון, למד את הטכניקות, ובהדרגה החל, ממש כמו אמני הקוביזם, לתת קדימות לצבע ולצורה, על פני ריבוי קווים, פרטים, וריאליזם.
ככל שהתקדם בפיתוח השפה האישית שלו, הפכו יצירותיו של מונדריאן למינימליות ולראשוניות: רק צורות גאומטריות נראו על הבד, לצד קוביות צבע מדודות, שהדגישו קונטרסט, איזון וא-סימטריה. בסופו של דבר הגיע מונדריאן לדיוק ולזיקוק הסגנון הייחודי שלו, בציור שמזוהה איתו כל כך ומוכר לכולנו. בכך השלים את המעבר אל האמנות המופשטת, הבלתי פיגורטיבית, והיה לאחד מדובריה הראשונים.
פייט מונדריאן נחשב לאחד החשובים בתת-סגנון שנקרא "מופשט גאומטרי", אבל דגל ברעיון חדש עוד יותר, שלו קרא "ציור נאופלסטי". הציורים הניאופלסטיים התבססו על עקרונות של מבנה וחלל, איזון, ושיווי משקל.
דפי ממו למשרד בעיצוב מונדריאני
תנועת הדה סטייל
התיאוריה שפיתח מונדריאן הביאה להקמתה של תנועת ה'דה-סטייל' ('הסגנון'), שהייתה בעלת השפעה עצומה על עולם האמנות, העיצוב, האדריכלות והמוזיקה.
הרעיון של מונדריאן קל לעיכול בימינו. אבל בתחילת המאה ה-20, הוא הותיר את אמני התקופה עם לסת נפולה.
הרעיון המרכזי של מונדריאן הוא כי הציור, המורכב מיסודותיו – קו וצבע, יהווה דוגמה לאמנויות אחרות, וישחרר גם אותן מתלות בחיקוי העולם האמתי. אמנויות תהפוכנה לישויות עצמאיות, המבטאות הרמוניה ויופי, ואת אותם ערכים הבאים לידי ביטוי בדופק החיים המודרני.
אמנות, כך טען, אינה חייבת להיות העתק של העולם האמתי – אובייקטים כמו עץ, חתול ובית – כדי להעביר מסרים ולעורר רגשות. ניתן להשתמש בקו, בצורה, ובצבע בלבד וליצור אסתטיקה שמענגת את העין ונכנסת ישר אל הלב.
הקומפוזציה המונדריאנית
החל משנת 1917 ועד יום מותו, טרח מונדריאן ללא לאות על קומפוזיציות מאותו טיפוס בווריאציות שונות, שבכולן ניתן לזהות את אותם מרכיבים.
קווים שחורים אנכיים ואופקיים הנפגשים בזווית ישרה וחלל צבוע בלבן-אפרפר (חלל, המתואר כ"אל-צבע"). בתוך הרשת (גריד) שיוצרים הקווים השחורים, נראים משטחי צבע בשלושת צבעי היסוד, בגדלים שונים (ביצירות רבות הוא משתמש רק בשניים מבין שלושת צבעי היסוד).
הקומפוזיציה מדגישה את שטיחות הפורמט, בשל הוויתור על פרספקטיבה מכל סוג שהוא, הצבע חלק ומלא, והטיפול במשטחים מלוטש מאוד, ללא עקבות מגע ידו של האמן. הקומפוזיציה פתוחה, משום שהצופה ממשיך בדמיונו את הקווים ומשטחי הצבע הקטועים.
מונדריאן הטיף להפשטה ולאמנות שאינה מייצגת את המציאות הנראית, והאמין כי המראות בטבע הם רק ממד אחד של המציאות המורכבת. שאיפתו הייתה לבטא ביצירותיו הוויות מורכבות בהרבה, מאשר אותו רגע בודד בטבע, הנקלט באמצעות הראייה. עיצוב עטיפה לבקבוק יין בהשראת פייט מונדריאן
חיים בתוך הקו
ציוריו של מונדריאן מופשטים וסינתטיים ביותר ומאופיינים במיעוט צבעים וצורות פשוטות. בחינה ראשונית של תמונותיו מגלה פשטות, מסגרות נוקשות, סטטיות וגאומטריה קפדנית, אך מבעד למרובעים ולמישורים הצבועים חבויה תסיסה המפיחה רוח חיים בצורות ובצבעים ומעוררת רגשות.
עיצוב תבנית לאתר בהשראת מונדריאן
אתר חנות לנעליים בהשראת מונדריאן 2018
מתוך מהדורה מוגבלת של 27 עיצובים לפפסי
מכירים עוד עבודות בהשראת האמן פיט מונדריאן?
נשמח לקבל ולשמוע ממכם במונדריאנית:)
שבי
חוויה מרתקת לקרוא את המאמרים שלך
פותחים את הראש, כמו פעם…
תודה חני, שמחה לשמוע!
לא הבנתי מילה… אבל העיצובים והמיתוג כולל הסוס.. הם משהו שעוד ילמדו עליו
חחח, חמודה את. מה לא הבנת?
איפה איבדנו אותך? נשמח לענות ולהסביר…