"אני כותב כאשר יש לי השראה, ואני דואג לכך שתהיה לי השראה בכל בוקר בשעה תשע."
פטר דה פריס
יצאנו לחקור אחריה, אלמונית ומתעתעת.
איך מעוררים את ההשראה ומי היא בעצם.
השראה היא המניע ליצירת דבר. היא הארה, ניצוץ, הברקה שמגיחה אל המוח מתוך היחשפות למידע. כל רעיון, נושא, מוטיב או כל דבר קטן או גדול, פשוט או מורכב, אלמנט מוחשי או רעיון מופשט, יכול להיות מקור השראה לעיצוב. מקור ההשראה מעניק לעיצוב שלנו אופי מסוים, סגנון או תדמית ייחודית שיהיה קשה להעתיק ויעזור לנו לבנות שפה גרפית עמוקה ורחבה.
מקור ההשראה עשוי לתווך בין המוצר לקהל היעד שלו. "מאותת" לקהל היעד שהמוצר מיועד עבורו ועונה על דרישותיו. מקור ההשראה יעזור לנו לבטא רעיון או מסר מסוים בצורה מדויקת ועמוקה ונוכל גם להעביר מסרים ישר לתוך התת מודע של הצופה.
ההשראה יכולה לבוא מכל מקום בצורה וברעיון. אבל לא תמיד ההשראה מגיעה במפתיע, רובנו צריכים שיטתיות כדי לעורר אותה.
מקורות ההשראה מתחלקים לשני סוגים עיקריים:
מקור השראה רעיוני
המעצב מושפע מרעיון מסוים שגורם לו לעצב. במקור ההשראה הרעיוני נכללות תנועות פוליטיות, מצבי רוח, תרבויות, סגנונות משטר, שיטות חינוך בעולם ועוד ועוד.
בעיצובים רבים אפשר להרגיש את הלך רוח התקופה, כמו תנועות מחתרת, עתות מלחמה ושאיפה לשלום, מצבי רוח כמו פחד, שמחה והתלהבות. תרבויות שונות וסגנונות משטר כמו, שמרנות וסגפנות לעומת פזרנות וחמדנות, ההשראה מגיעה ממקור רעיוני.
מקור השראה צורני
ניתן לזהות ולראות את מקור ההשראה של המעצב כי המוצר "מזכיר" לנו משהו בצורה שלו. אווירון, מזכיר את הציפור. ורכבת דומה לתולעת.
באזכורים צורניים אינסוף למקורות ההשראה: עולם הטבע, החי, הדומם, עולמות של מוזיקה ואדריכלות. נוכל להתקדם לתחומים ממוקדים יותר כמו בישול, ריקוד, ומרוצי מכוניות, שגם בהם נמצא אינסוף צורניות שיכולה להוות בשבילנו מקור השראה אדיר.
מקורות אופיניים להשראה צורנית ורעיונית
חומרים: עץ, אבן, מתכות שונות. טכניקות עבודה: גזירה, הדבקה או פיסול. עמים תרבויות וארצות: ערבי, גרוזיני, אינדיאני או לחלופין מדינה או ארץ כמו רוסיה, אמריקה ומקסיקו. טקסטורות: מנומר, מנוקד, אריחים, פסיפס. בעלי חיים: פרפר, שועל, אריה, נחש. זרמים וטרנדים באמנות ואמנים מפורסמים: ארט נובו, קוביזם. כארים ראשיד, פיט מונדריאן.
מקור
כשמגיעים למקור השראה, צריך לבחון ולהתבונן ממה הוא מורכב. להריח, להקשיב, לגעת, לטעום, להיות סנסורים, לחוות בכמה שיותר חושים. כל פרט יכול להיות מעניין ולהוסיף נופך ועומק.
במקורות השראה רעיוניים לעיתים נמצא את עצמנו חוקרים ולומדים נושא מסוים לעומק, כמו תקופה היסטורית או משטר מסוים. מעיינים בעיתונות התקופה, מקשיבים למוזיקה אופיינית ולומדים מספרות מתאימה.
לכל אחד ממקורות ההשראה נגיע ונחקור בצורה שונה
בטבע
הטבע נותן לנו שפע של צבעים, חומרים, מבנים, ריחות וטעמים.
נגלה את הצבעים; צבעי הסוואה, צבעי העונות, צבעי מדבר וצבעי חוף. נבדוק את האריזות, את הקליפות של הפירות והירקות, הקליפות של החי, הצדף הקונכייה והשריון, את המבנים השונים והגאוניים: קורי העכביש, הכוורת, השלדים והמחילות בעומק האדמה. מעניין לדעת כי דגם או מבנה בטבע נוצר לעיתים על ידי חזרה של צורה על עצמה וכך נוצר גם מקצב. נוכל גם להריח ולטעום את הדבש המתוק את מי הים המלוחים. נמשש ונרגיש את החומרים שבטבע, את החוזק, הדביקות, הגמישות והחספוס.
באומנות
כאשר נבחר בסגנון או בזרם כמקור השראה, נצטרך לבחון קווים מאפיינים: צורות, סקאלת צבעים וצבעוניות, קומפוזיציות, נוכל לחקור עוד ולנסות ללמוד מתי הזרם העיקרי התחיל ומאילו זרמים אחרים הושפע. מה היתה הסביבה התרבותית וההיסטורית באותה תקופה ממה הושפע ועל מה השפיע.
מקור
כאשר נבחר באמן כמקור השראה, נבחן מספר עבודות מאפיינות, ולא נסתפק בעבודה אחת. אצל אמן מפורסם ומוביל, נוכל לבדוק את הסגנון שלו בתחומים משיקים. כמו אדריכלות, ריהוט וטקסטיל.
בתעשיה
נלמד ונחקור את החומרים האופייניים, את הצבעים התעשייתיים, את הצורות ההנדסיות והמכניות, את המרכיבים התעשייתיים עם חומרים מסורתיים, את השפה הסימבולית – אייקונית המשקפת תנאי עבודה ותהליכי ייצור.
מהשראה לעיצוב
נשתמש באמצעים עיצוביים כמו: קו, צבע, צורה, חומר, טקסטורה, מבנה, פרופורציות. כדי ל"תרגם" את מקור ההשראה לשפת העיצוב.
ניקח למשל את ים המלח ונתרגם אותו לשפה גראפית.
בצבעים נגיע לסקאלת צבעים מדויקת, טורקיז עמוק של ים, גווני הבוץ והאבן. לובן וטוהר המלח עם ירוק טבעי של דקל. ניקח את טקסטורת הים, החול וגרגירי המלח. נוסיף את הקוים האופיניים והפורפורציות המדהימות בין הרים גבוהים ומשוננים, מפרצונים וקו שטוח ונמוך של ים. נוכל גם להעביר בקומפוזציה את הפרופורציות הרעיוניות בין טמפרטורה חמימה ושומנית, לבין ניתוק ושקט מוחלט.
בואו ניקח דוגמא נוספת: מקסיקו והעם המקסיקני כמקור השראה, נשתמש בצבעוניות הבוהקת והחזקה, צבעי אדום בורדו צהוב תכלת וורוד זורח. השמחה, הצחוק השאננות יבואו לידי ביטוי גם בטקסטורות השמחות שמגיעות במשולשים, מעוינים ופסים רחבים.
נוכל לקחת מהפונצ'ו המקסיקני המסורתי את הפונופונים והגדילים, מהנוף המדברי את הקקטוסים וסומבררו רחב השוליים, נכנס גם למטבח ונוכל להשתמש בטורטיה המגולגלת והנאצוס. באופן כללי העיצוב יהיה שמח והקומפזציות תזיזתיות ורוקדות.
בצורה כזו נגיע לשפה עשירה, מלאה, ומתווכת בדיוק בין מקור ההשראה לעיצוב.
כאן במגזין, נשתדל בעזרת השם להתמקד ולחקור בכל סדרת מאמרים מקור השראה אחר. יעזור לכולנו להתחדש, להגביר את החשק וההתלהבות וכך לעצב את הדבר הגדול הבא שלנו.
שבי, הפתעת עם מאמר מקסים שגורם לי להרגיש את החומר, ומעורר השראה בפני עצמו.
התמונות הנלוות יפות, ממחישות בלי מילים את היופי שבחומר. הוקסמתי מהאופן שבו הטבע הופך למרכיב חזותי בעיצוב
בצורה מתוחכמת ובוגרת. יופי של מאמר!
השראה של מאמר! כולו חומר וצבע – כזה שלוקח אותך גם לחקור ולהתנסות את הסובב אותנו וגם להוציא לפועל יצירות מלאות השפעה, צורה ועומק.
מאמר מרתק, פותח מקורות השראה אין סופיים.
תודה.
אפשר להשתמש במאמר?
(לתרגיל לתלמידות)
אפשר להשתמש בחומרים בשמחה!
בהצלחה רבה!
כתוב בטוב טעם.
כמה ידע וחומר במאמר אחד!
מקצועי ומרתק.