אין מה לעשות – לפעמים פשוט אין השראה. אחרי יום ארוך של עבודה מול המחשב בחיפוש אחרי הכיוון הנכון לפרוייקט, אחרי יותר מדי סקיצות ונסיונות, לפעמים נדמה שכבר אי אפשר לדעת מה נכון ומה לא. אלו רגעים לא פשוטים שכל מעצב נתקל בהם, שמעלים תחושות כאילו נגמרה כל היצירתיות בעולם, המוזה אבדה והכישרון שלכם לעיצוב טוב מעולם לא היה שם. מה עושים?
כמו הרבה בעלי מקצוע אחרים, גם למעצבים מומלץ להקדיש זמן לתרגול ואימון היכולות שלהם. אם המטרה היא לשפר ולחדד יכולות של מעצב בתחילת הדרך, לשמור על הכושר בתחומים שלא יוצא לנו לעסוק בהם מספיק או להתגבר על אימת הנייר הריק, סביר להניח באסופת התרגילים שלפניכם יש פתרון מעשי.
רגע לפני שמתחילים
המעצבת והמחנכת האמריקאית קוריטה קנט ניסחה מעין 10 דיברות עבור כיתות העיצוב שלה. החוקים האלו אמנם נוסחו לפני יותר מחמישים שנה, אבל הלך הרוח המתבטא בהם משמש שמעצבים רבים עד היום. אני מביאה אותם כאן בתרגום חופשי לעברית, בתור צידה לדרך:
א. מצאו מקום שאתם בטוחים בו, ונסו לבטוח בו לזמן מה.
ב. על התלמיד להוציא את המירב מהמורה ומעמיתיו לכיתה.
ג. על המורה להוציא את המירב מן התלמידים.
ד. התייחסו להכל כאל ניסוי
ה. היו בעלי משמעת עצמית – הכוונה היא למצוא מישהו שאתם מעריכים ולבחור ללכת בעקבותיו. להיות בעל משמעת זה לעקוב בצורה טובה – להיות בעל משמעת עצמית זה לעקוב בצורה טובה יותר.
ו. שום דבר אינו טעות – אין ניצחון ואין מפלה, רק יצירה.
ז. החוק היחיד הוא עבודה. אם תעבדו, זה יקדם אתכם למקום כלשהו. האנשים שעושים את כל העבודה כל הזמן הם אלו שתופסים משהו.
ח. אל תנסו ליצור ולהעביר ביקורת באותו הזמן. אלו תהליכים שונים.
ט. היו שמחים ככל שזה מתאפשר לכם. תהנו, זה קל יותר משנדמה.
י. אנחנו שוברים את כל החוקים. אפילו את אלו שלנו. ואיך אנחנו עושים זאת? בכך שאנחנו משאירים לכך מקום.
מטרתם של התרגילים האלה היא לעזור לכם להניע את הגלגלים. הקדישו להם זמן ביום והתייחסו אליהם כאל אימון ולמידה – מקום המטרה כאן היא לנסות ולהתנסות, לתרגל חשיבה ועבודה בסביבה משוחררת מלחצים, ביקורת ומהצורך להצליח.
אז תכינו לכם משהו חם לשתות, תארגנו את כלי העבודה האהוב עליכם, תבחרו תרגיל מתאים, ויאללה, לדרך!
בריף אקראי
אימת הדף הריק היא אמיתית, בייחוד כשלא ברור לכם מה אמור למלא אותו. זה יכול להיות מתסכל, בייחוד כשפשוט רוצים להתחיל לעבוד על משהו כדי לתרגל, פחות משנה על מה. במקרים כאלה, יש משהו משחרר בלתת למישהו אחר לקבל את ההחלטות עבורכם.
כמובן שתמיד אפשר לפנות לחברים, קולגות, או אפילו משפחה שיתנו לכם רעיון קטן – אבל הם לא תמיד זמינים. במיוחד למקרים כאלה, יש את מחוללי הבריפים הרנדומליים. המחולל הזה מוצלח במיוחד, אבל אפשר גם לשחזר את הפעולה של המחשב בעצמכם – הכינו רשימה של פורמטים, רשימה של נושאים/סוגי לקוח ורשימה של טכניקות, והגרילו מתוכן (אם בעזרת קובייה או שליפת פתקים) את הבריף החדש שלכם.
טכניקה ספציפית
קצת כמו ספורטאי או מוזיקאי מצטיין, גם מעצבים צריכים ללמוד ולתרגל טכניקות חדשות. בעבודה על כישורים טכניים ספציפיים, עבודה מתודית היא המפתח: ראשית יש להבין איפה אנחנו נמצאים – מה אנחנו כבר יודעים. שנית – לאן אנחנו רוצים להגיע – מתי נדע שאנחנו מרוצים מרמת השליטה שהשגנו? ואחרון (והכי חשוב) – לתרגל את הטכניקה הזו שוב ושוב ולאורך זמן.
למזלנו, תרגול טכניקה לא חייב להיות עבודה קשה. אנחנו לא המעצבים הראשונים שמרגישים שכדאי להם להשתפר קצת בטכניקה מסויימת, ויש באינטרנט לא מעט משחקים של ממש, שבנו מעצבים אחרים כדי לעזור לכם לתרגל טכניקות נפוצות כמו קרנינג, עבודה עם פנטול, זיהוי ממשקים של אפל ואפילו אומדן פיקסלים.
משפט שווה אלף תמונות
מטרת התרגיל הזה למקד את החשיבה שלכם, אבל בדרך שלא כוללת שום עבודת עיצוב – המטרה כאן היא לבטא את הקונספט במשפט אחד, פשוט להבנה ומתומצת. זה קשה יותר ממה שזה נשמע, ולפעמים זה לוקח יותר מנסיון אחד, אבל תהליך הניסוח הזה יגרום לכם להעריך מחדש את הפרוייקט כולו ולהבחין בין עיקר ותפל.
היכולת לתמצת רעיון למשפט אחד חשובה כמו היכולת לבטא את המסר שלו עם הדימוי הנכון – היא יכולה לעזור לכם לתקשר עם לקוחות וקולגות, אבל גם למקד את החיפוש שלכם ולשמש כעוגן בעת קבלת החלטות.
משנה מקום, משנה מזל
את הקלישאה הזו רבים מאיתנו מכירים, וכדרכן של קלישאות יש בה מן האמת. לא משנה כמה מקסימה ומועצבת לצרכיכם פינת העבודה שלכם תהיה, את ההשראה צריך לפעמים לחפש במקומות אחרים. יש מי שהמקומות המתאימים לו הם בחוץ – ביציאה להליכה קצרה, בישיבה על הספסל או בשיחה עם חברים; ויש מי שהשקט של הלבד עוזר להם יותר – בזמן ביצוע מטלות אחרות, תוך כדי קריאה עם הקפה, או אפילו במקלחת קצרה ומרעננת.
היות שאנחנו מעצבים, ייתכן שהשינוי הנדרש הוא לא המקום הפיזי, אלא פשוט ביציאה מאזור הנוחות של הרגלי העבודה שלנו: התנסות בטכניקה שאנחנו עוד לא שולטים בה, עבודה עם נושא שעוד לא יצא לנו לחקור, או לקיחת השראה מיצירה או סגנון שרחוקים מאיתנו. האתגר שבשבירת ההרגלים שלנו מכניס עניין לתהליך העבודה ומכריח אותנו לחשוב אחרת ולמצוא דרך חדשה ויצירתיות לעצב.
עץ משפחה
השיטה הזו, כמו הרבה דברים טובים אחרים, היא מתחילה עם גריד פשוט. מתחילים מאחת הפינות העליונות של הדף, ומייצרים את הסקיצה הראשונה. לידה, מייצרים סקיצה נוספת, שונה ככל האפשר מזו הראשונה. ממשיכים למלא את השורה הראשונה בכיוונים שונים לסקיצה.
אם עקבתם אחרי ההוראות, תמצאו שיצרתם שורה של סקיצות בכיוונים שונים, מעין מסדר זיהוי של הרעיונות הראשוניים שלכם – אלו ה"אמהות". עכשיו אפשר להתחיל להפעיל קצת חוש ביקורתי ולייצר גרסאות נוספות שלהן על הציר האנכי: בכל פעם צרו סקיצה "בת" לזו שמעליה. קחו מה"אמא" רק את הדברים שאתם אוהבים, ותקנו את אלה שפחות.
כשתסיימו למלא את הדף, תוכלו להשוות בין הרעיונות ולראות מי מהם התפתח באופן הכי מוצלח ולהמשיך להתקדם איתו – או לכל הפחות תוכלו לפסול כיוונים לא מוצלחים. תמיד אפשר לייצר עוד "אמהות" ולנסות לפתח אותן.
טאמבניילס
אם לתרגם מאנגלית, המשמעות של הביטוי טאמבנייל היא "ציפורן הבוהן" – ואם תסתכלו על זו שלכם, תגלו שהיא אכן נראית כמו ריבוע קטן. השימוש של הביטוי בכלל מוכר לנו מממשקי מחשב, שם הוא משמש לתאר תצוגה-מקדימה בקטן של תמונה גדולה יותר. וזה בדיוק מה ששיטת העבודה הזו מציעה: לייצר הרבה הרבה סקיצות קטנות מאוד. המטרה היא לייצר כמה שיותר ווריאציות, ולנסות לקבל רעיון כללי של איפה נניח כל אלמנט בעיצוב.
העבודה בטאמבניילים אידיאלית לחשיבה על קומפוזיציות: הפורמט הקטן מאפשר להוציא רעיונות מהר, ומבלי להתעכב על פרטים קטנים או להפעיל יותר מדי ביקורת. הפוקוס כאן הוא על המבנה: איזה גדלים וצורות בסיסיות יבואו לידי ביטוי, איפה להניח את הצבע הכהה ואיפה את הבהיר יותר, איפה הפוקוס ואיפה ובאיזה צורה החלל הנגטיבי. בפיתוח דימוי יחיד ולא קומפוזיציה שלמה אפשר להמיר את העבודה בטאמבניילים לעבודה בסילואטות קטנות.
קטן, בינוני, גדול
השיטה הזו מגיעה מעולמות האיור ועיצוב דמויות, אבל יכולה לעזור מאוד גם בעימוד של טקסטים. הרעיון הוא פשוט: נסו להרכיב את הקומפוזיציה שלכם מאלמנט אחד גדול, אלמנט אחד בינוני, ואלמנט אחד קטן (טוב, אפשר כמה אלמנטים קטנים).
השיטה הזו יכולה להיות בסיס לעבודה על קומפוזיציות באופן שוטף, אבל בתרגום לצורות בסיסיות היא יכולה להיות גם מין משחק פשוט וכיפי לתרגול החוש העיצובי. פשוט לפתוח דף חדש, ולנסות לראות כמה שילובים מקוריים אפשר לייצר מהכלים המוגבלים האלה בזמן קצר (רמז: אינסוף!).
מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר
התרגיל הזה מתאים לרגעים שבהם קשה לקבל החלטה מאוד ספציפית שנוגעות לשפה, ובדרך כלל גם השאלה שבבסיס ההחלטה תתייחס לכמויות ואיזונים; באיזה גודל צריכות להיות הכותרות הראשיות? כמה רווי צריך להיות הגוון שברקע, ואיפה מתאים להשתמש גם בטקסטורה? כמה משוחררת יכולה להיות השפה של האיורים?
ובכן, התרגיל הזה מציע שבמקום לנסות מיליון שינויים בגודל פיקסל וחצי, שקשה להבחין ביניהם – פשוט תגזימו את הדבר שאותו בודקים. תנסו להניח את הכותרות הכי גדולות שעדיין נכנסות בפורמט, ואז תנסו להניח את הכי קטנות שעדיין קריאות. תעמידו את שני הקצוות של הסקאלה אחד מול השני, קחו צעד אחורה ונסו להבין מה עובד. אחרי שבדקתם את הרעיון בצורה הכי מוגזמת שלו ובחרתם את הכיוון שעומד בלחץ, אפשר לחזור ולהוריד הילוך בהדרגה למקום שבו הוא מדוייק.
חוקים חדשים
בתחתית הפוסטר המפרט את הדיברות לכיתת העיצוב של קוריטה קנט, אלו המוזכרים בפסקה הראשונה, מפורטים גם כמה רמזים לדרך. המעניין שבהם הוא "בשבוע הבא אמורים להיות חוקים חדשים".
עולם העיצוב משתנה ומתפתח מהר, מה שמחייב את העוסקים בו להמשיך ללמוד את החוקים החדשים. ברוח זו ברור לנו שהרשימה הזו כמובן אינה שלמה – סביר להניח שמספר השיטות לתרגול רב כמספר המעצבים בעולם.
יש תרגיל שלא נמצא פה ועוזר לכם בכל פעם מחדש? משפט שמוציא אותך מכל סיטואציה? אל תשמרו את הסוד לעצמכם – שתפו אותנו בתגובות!
6 דקות לכתבה שלמה – עשיתי את זה! : )
תודה על הסיקור המעניין למחוללים, תרגילים ואימונים –
בדיוק במקום ומדוייק כל כך דווקא בתוך כל אי האיזון הכללי שמשפיע על הרבה רבדים – וההשראות בתוכם.
משתפת ב׳תרגיל׳ ששמעתי פעם ממישהו חכם (שאיני זוכרת את שמו),
זה להדפיס את היצירה שעשית (או חלק ממנה) ולהסתכל עליה הפוך!
דברים לא נכונים או לא במקום יתגלו דווקא כשהמח מתבונן לא במנח הרגיל.
זה אמנם פחות יעבוד טוב על מסך של מחשב – אלא א״כ יש מסך מתכוונן 360 : )
אבל שווה לנסות!
תודה סיון, טיפ מעולה! גם אם אפשר להשתמש בכל מיני תכנות במחשב להפוך את התמונה – קשה לספור כבר כמה פעמים קרה לי שהדפסתי עבודה ופתאום שמתי לב לפרטים חדשים…
מחכים ומרתק!
עשיר בתוכן שימושי ויעיל!
תודה 🙂
תודה. מרתק ממש!
נעצתי לי כמה דיברות וכלים בדרך:)
כתבה נהדרת! מאמצת בחום את התרגילים 🙂