"אֲנִי וְהַתָּא" הוא ספר אינטראקטיבי יוצא דופן, המציע חוויה משולבת של קריאה ומחקר. הספר מספק הצצה קסומה עמוק אל תוך הגוף שלנו, מבעד לדלתות הנסתרות שעין המדע פתחה בפנינו. בעזרת הספר והאפליקציה, הקוראים מבקרים ברקמות, נוגעים בתאים, ומבינים כיצד אנחנו, בני האדם, נוצרנו וכיצד צורות חיים אחרות הגיעו לעולם.
בשונה מספר רגיל, לספר יש אפליקציה אשר מורידים לטלפון. מפעילים את האפליקציה, מכניסים את הטלפון החכם למקום המיועד במרכז הספר ומתחילים לקרוא. לכל עמוד יש את הסצנה הייחודית באפליקציה, שמכאן ואילך עובדת מעצמה ועוברת איתך מעמוד לעמוד. ברגע שהטלפון משולב בתוך הספר נוסף מימד ועולם תוכן נוסף, והם עובדים יחד ליצירת חוויה אחת. כך הילד יכול לצלול פנימה וללמוד דברים חדשים.
מפתח ומעצב
הפרויקט החל כפרויקט גמר לאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, במחלקה לתקשורת חזותית. הוא התחיל בתור תהליך פנימי שלי בנושאים שונים שאהבתי והייתי מעוניין לשלב ביניהם.
למדתי בתכנית המשולבת של מדעי המחשב באוניברסיטה העברית ותקשורת חזותית בבצלאל. היציאה לפרוייקט הגמר העלתה אצלי את השאלה "מה זה אומר להיות מתכנת וגם מעצב?". מצאתי את השילוב של הטלפון החכם והספר כתשובה למחקר שלי.
לשילוב בין פיתוח ועיצוב יש יתרונות וחסרונות: מצד אחד, ההתסכלות בקשת רחבה יותר על שני התחומים, באופן הפשטני ביותר – הדרך להסביר למתכנת למה הבחירה העיצובית נעשתה בשפה שהוא יבין ויתחבר, ובמקביל – להצליח להסביר את מורכבות הפיתוח התכנותי למעצב, בדרך שתגרום לו להבין את הכלים שעומדים לרשותו מצד המתכנת. מצד שני, אין הרבה משרות בתחום שפונות למתכנתים שהם גם מעצבים ונדרש ויתור כלשהו כדי למצוא את המשרה המתאימה.
פתרון בעיות
בסיום התואר של "מדעי המחשב" אמרו שהתואר הוא בעצם "לפתור בעיות". אני מסתכל על שני התארים כאל סט כלים גדול יותר לפתרון בעיות שונות. הפרויקט יכול להתחלק לנושאים שונים כמו "עיצוב" של הספר או "תכנות" של האפליקציה, אבל הרגעים שאהבתי יותר הם כשבבחירות מסוימות היתה השפעה של המורכבות התכנותית בבחירה של עיצוב מסוים, או להפך – הקלה על הפיתוח ביישום של רעיון עיצובי אחר.
לדוגמא: בעמוד האחרון היה לי חשוב שהקוראים ירגישו חלק פעיל ב"יצירת חיים" ולכן יצרתי חוויה אשר מאפשרת לקוראים לייצר תאים משלהם. בעמוד נדרשו הבנות טכניות מורכבות יחסית כיצד לפתח את החוויה הזו. בחירה בעיצוב התא באופן הנוכחי עזרה לפיתוח פשוט יותר מאחורי הקלעים.
מפרוייקט למוצר
הפרויקט "אני והתא" נחשף לראשונה בפוסט בפייסבוק שעורר התעניינות עצומה. בלי הפרגון והעניין אני חושש שהפרויקט היה מצטרף לאוסף הפרויקטים שנמצאים אצלי במגירה. התגובות המדהימות מהקהל היו אלה שנתנו לי את הבטחון לרוץ קדימה. אני מאוד מודה על ההזדמנות, החשיפה לקהל לימדה אותי להאמין בפרויקט ובלעדיה אני לא חושב שהספר היה יוצא לאור.
לקראת ההוצאה לאור הספר עבר פיתוח נוסף ומקצועי בכל אספקט שלו: החל מהטקסטים שעברו עריכה מדעית (על ידי מכון דוידסון), עריכה ספרותית ועריכה לשונית. איורים נוספים, עמודים חדשים, פסקול קסום שלא היה קודם לכן שנוצר על ידי אמנית הסאונד כרמין ביטרמן, אינטראקציות ופיתוח נוסף מאחורי הקלעים באפליקציה לתמיכה באנדרואיד ואייפון ועוד.
ברגע שהטלפון משולב בתוך הספר נוסף מימד ועולם תוכן נוסף, והם עובדים יחד ליצירת חוויה אחת. כך הילד יכול לצלול פנימה וללמוד דברים חדשים
ניהול פרויקט בהיקף כזה דרש ממני להתעמק בכל ההיבטים הנחוצים מבחינת הפקה והפיתוח. בנוסף, הבנתי שכדי שהתוצר יהיה ברמה גבוהה יש תחומים שדורשים אנשי מקצוע, לדוגמא מומחי מכון דוידסון לתוכן מקצועי. ברגע שפירטתי את אוסף המשימות עברתי ליישום שלהן. בהתחלה זה נראה כמו רשימה אינסופית, מה שדרש להתמקד במשימה הבאה צעד אחר צעד.
למרות שחבשתי כובעים שונים לאורך התהליך, בסופו של דבר העיצוב והקונספט היו אלה שהובילו – הבחירות, הצבעים, האנימציות, האינטראקציות – הכל היה חלק מתכנון מקדים. הפיתוח היה חלק מהותי שתמך ברעיונות ואיפשר טכנולוגית לכל הספר להתחבר. מרגע ההחלטה על הפורמט החל תהליך שונה שהתמקד בנפרד על כל אחד מהתחומים השונים שהוא מכיל: איור, עיצוב, אנימציה, הנדסת נייר, חוויית משתמש פיתוח.
בין המדעי והאישי
ביולוגיה זהו נושא שמאוד עניין אותי מאז שהייתי קטן. ביצירת הדימויים חשבתי על חוויות אישיות בתור ילד כאשר נחשפתי לנושאים הללו. מצאתי את עצמי חוזר לזמן שבו הייתי בקייטנה והסתכלתי דרך מיקרוסקופ על תאים, ביקור באקווריום עם המשפחה, שיטוט בגינה והסתכלות על חרקים מבעד לזכוכית מגדלת. מצאתי את החוויות האישיות כבסיס לאינטראקציות באפליקציה.
בפרויקט אישי כמו זה אני מאוד אוהב להכניס דברים מהחיים האישיים שלי. אני לא חושב שהקוראים ישימו לב אליהם, אבל כל אלמנט שמופיע נמצא שם מסיבה מסוימת. לדוגמא, בעמוד על מערכות הגוף איירתי ברקע חלוק רופאים כהקדשה לבת הזוג שלי שלומדת רפואה.
והקוראים?
אני מקבל תגובות כל הזמן, אין דבר שממלא אותי סיפוק יותר מלקבל תגובה ממשפחה שנהנית מהספר. הספר מיועד לילדים בגילאים 4-10, אבל יש פעמים שהההורים הם אלה שמתלהבים יותר.
הסתקרנתי ושאלתי את הקוראים בעמוד הפייסבוק מהו העמוד שאהבו ביותר? התשובה ממה שקיבלתי היתה סובייקטיבית וגיליתי שאנשים מתחברים לעמודים אחרים ומסיבות שונות.
הנה הודעה לדוגמא שפשוט שימחה אותי:
"אני גננת בגן חובה, הילדים מאוד נהנים ואוהבים את הספר. הם מאוד היו רוצים עוד ספר ובו הסבר על שאלות שעלו להם- על העין, הקיבה, מערכת הנשימה ועוד… הילדים מרותקים לספר ומאוד אוהבים אותו.. בייחוד את העמוד הראשון בו אנו מדליקים כל פעם מערכת אחרת ואת העמוד עם הצלעות והאיברים הפנימיים. נשמח לעוד ספרים"