"אמנות היא לא מה שהאמן רואה, היא מה שהוא גורם לאחרים לראות."
אדגר דגה
ליל כוכבים – ואן גוך 1889
פריחת השקד – ואן גוך 1888
התמדתו של הזכרון –
סלבדור דאלי 1931
אההם – 1963 רוי ליכטנשטיין
אנדי וורהול 1968
העיצוב מוצא באמנות, לזרמיה השונים, מקור השראה.
בין אם מדובר באמנות עתיקה או אמנות מודרנית, בין אם של אמנים ישראלים מקומיים או אמנים מחו"ל, יצירתיות היא חלק בלתי נפרד מהעשייה והאמנות, כפי שהיא, מספקת רעיונות ליוצרים ומאפשרת להם להביא את עצמם, תוך שילוב מקורות ההשראה שאותם הם מגלים באמנות עצמה. זו עוד סיבה מדוע יוצרים רבים, בוחרים לבקר במוזיאונים, לצפות ביצירות אמנות וגם ללמוד עליהן לא מעט.
בהשראת התמדתו של הזכרון, סלבדור דאלי – מקור
טפט בהשראת פריחת השקד של ואן גוך – מקור
כשאנחנו מעצבים אנחנו כל הזמן מחפשים השראה, את הדחף ליצור, את הכיוון הראשוני לעיצוב. מקורות השראה הם רבים כמו שראינו במאמר הקודם, עולם הטבע, עולם החי, הסטוריה, תרבות. ועוד רבים אחרים.
בריכת שחיה – מקור. הדפס – מקור
בהשראת ליל כוכבים של ואן גוך
בסדרת המאמרים הבאה נתמקד בעולם האמנות.
נראה זרמים בולטים, נחקור את העקרונות והקווים המנחים אותו ונכיר אמנים מפורסמים. לאו דווקא בסדר זמן כרונולוגי, אלא נבין את המתודולוגיה והשיטתיות בהן אנחנו צריכים לחקור זרם אומנותי.
אמנות משפיעה ומשופעת
כל זרם מושפע מהתקופה לפניו או כממשיך דרכו, או כמתנגד לו. כל זרם נמצא בתקופה ובאזור מסוים, לכל זרם יש את העקרונות העיצובים והצבעוניות שמאפיינת אותו, את מובילי הקו ואפילו – פוליטיקה ומריבות פנימיות בין מנהיגי והוגי הדעות. האמנות בכל תקופה מושפעת מהגילויים ההיסטוריים והטכנולוגים באותו הזמן בעולם, מצורת החשיבה והטכניקות המקובלות. המצב הפוליטי והכלכלי גם מגיע לידי ביטוי בסגנון ובצורת העיצוב בכל זרם.
למה זה אמור לעניין אותנו בתור מעצבים
מי היה פיקאסו, מהם העקרונות של הקוביזם ומה קרה בתקופת הרנסנס בצרפת?!
העברת מסרים אל התת מודע
אנחנו כמעצבים, פעמים רבות צריכים ליצור אוירה מסוימת או להטמיע מסרים שונים בתוך העיצוב. אוירה של עושר ומלכות או פשטות ונקיות הדעת. או לחלופין מסרים נועזים וחתרניים ושוברי מוסכמות. מקור מידע עשיר בדימויים, צורות וצבעוניות נמצא בהיסטוריה האמנותית בעולם ובכל תקופה השתמשו בצבעוניות ובוויזואליים חזותיים אחרים.
בהשראת זרם הבארוק מקור 1 | מקור 2
כאשר נשתמש במוטיבים מתקופה מסוימת נעביר בנוסף לאובייקט לצורה ולצבע שלו את כל ה'מטען הגנטי והתרבותי' מהתקופה שממנו הוא הגיע וכך נוכל להעביר את המסרים שרצינו שהם הרבה מעבר לקו או לסקאלת צבעים.
קולקצית נעלים בהשראת ואן גוך – מקור
למשל כשנרצה להעביר אוירה של מלכותיות, ועושר –
נמצא את אותם מסרים בתקופת הברוק, האר-נובו והרוקוקו. ונוכל להשתמש בצבעוניות, בסקאלת צבעים באובייקטים ובקומפוזיציות שהשתמשו אז. או כשנרצה להעביר מסר נועז מרדני ומהפכני. נמצא אותו בתקופת האמנות במאה העשרים, כמו המודרניזם, הקוביזם והפופ-ארט.
מיתוג בהשראת אנדי וורהול- מקור
עיצוב בהשראת אההם, רוי ליכטנשטיין – מקור
התשוקה והדחף לעצב
מסיבה שנייה, ככל שנכיר לעומק יותר סגנונות ואמנותיים, נחקור ונלמד אחריהם, נצליח לעורר בנו את התשוקה לעצב בסגנון כזה או אחר. נאתגר את עצמנו לנסות ובנוסף, לא ייקבע אותנו על מה שעושים כולם. נעצב וניצור עיצובים חדשים. הרי כמו כל דבר, אנחנו לא ממציאים משהו חדש, אלא לוקחים דבר שקיים בעולם ומחברים אותו למשהו אחר, או משנים ומוסיפים קצת. אי אפשר להמציא לגמרי.
פרסומת בהשראת פבלו פיקאסו – מקור
למשל, כשניקח קוים, כתמים וצבעוניות מזרם ה"ממפיס", ונכניס אותו לסגנון דיגיטלי שטוח. נקבל עיצוב שיוצר חוויה חדשה ומעניינת ומצד שני, העקרונות מוכרים ומתכתבים עם תקופות ומסרים דומים.
ההיסטוריה של האמנות מוכרת יותר בארצות אירופה, אבל במקביל קיימת אמנות גם בארצות המזרח כמו סין וטיבט, בארה"ב, באפריקה ובארצות האסלם.
בסדרה הנוכחית נתמקד בעיקר באמנות שיוצרה באירופה בתקופה בין תקופת הרנסנס (המאה ה14 עד המאה ה17 לסה"נ), עד אמנות במאה העשרים ושוב, לאו דווקא בסדר כרונולוגי, ונראה איך האמנות משפיעה על עולם העיצוב עד היום וגם עלינו כמעצבים במדיות השונות.
יהיה מענין. תעקבו!
עוקבת ברור!
שבי מאמר מחכים ביותר, כתוב בצורה נעימה, מלמד הרבה מאוד! מחכה למאמר הבא
שבי,
נהנתי מאוד מהכתבה המקצועית
נדבקתי קצת מהתשוקה שלך לעצב…
מחכה גם לכתבות הבאות!