כדי להיות מעצב מבריק, לא מספיק להבין את תגובות המשתמשים. צריך להבין את ה"למה". למה משתמשים מסוימים מתענגים על הממשק החדש, ואחרים פחות? למה ההתעניינות דעכה אחרי שחידשנו את פלטת הצבעים? למה יש אנשים שמשתפים אחרים בחוויות שלהם, וכאלה שלא?
בספרו עיצוב רגשי, חוקר דון נורמן שלושה שלבים שונים של עיצוב הנוגעים בתגובתיות של אנשים לחוויות ויזואליות: העצוב הויסצרלי, ההתנהגותי והמשקף. חוויות אילו תופסות את האופן שבו אנחנו מתקשרים לחפצים במישור הרגשי.
עונג
העונג (הנאה מתמשכת, שנשארת לאורך זמן) נמצא בצומת הדרכים שבין עיצוב רגשי ויסצרלי, התנהגותי ומשקף (את המונחים האלו עוד נחקור לעומק בהמשך). חובה על המעצב להבין שהתגובות האמוציונליות הללו אינן מקריות – הן ניתנות לטיפוח, ואפשר לייצר אותם תוך שימוש בגישה הדוגלת ב"אנשים תחילה", כזו המספקת ערך ממשי ומתמשך.
כמו-כן, קיים סולם עדיפויות מובנה, ושורת תנאים מקדימים שעליהם יש לתת את הדעת עוד לפני שניגשים לטפח את החוויות הרגשיות הללו. לפני שאנשים מסוגלים לאהוב חוויה, עליהם קודם כל לחשוק בה. את זה ניתן לעשות על ידי שיווק, או בצורה שבה אתה מייצג את החוויה.
אחר-כך, המוצר חייב להיות נוח לשימוש, כך שאנשים יוכלו להפיק ממנו את הערך המצופה. אם אותו ערך הוא מעולה, אז הם יתחילו לתת אימון במוצר וירגישו דחף להשתמש בו.
ולסיום, אנשים יאהבו את המוצר ויספרו עליו לאחרים, אם חווית השימוש מעוררת בהם תגובות חיוביות במישור התנהגותי, הויסצרלי והמשקף.
כעת, נחקור את עקרונות היסוד של השלבים הללו, ונראה כיצד הם מתייחסים לדוגמאות ממשיות מחיי היום-יום. במקביל, נבחן את השלבים של נורמן גם מנקודת מבט של המדע הקוגניטיבי.
אלמנטים של העיצוב הרגשי
העיצוב הרגשי יכול להפוך מוצרים שימושיים לחוויות בלתי נשכחות, הנשארות לאורך זמן. בדרך-כלל זה מתבטא בארבעה אופנים:
- קשר רגשי-חוויתי – אירועים שנלווה אליהם מטען רגשי הנשאר בזיכרון הרבה מעבר לערכו הבסיסי של שימושיות המוצר. אנחנו זוכרים דברים שנותנים לנו להרגיש תחושה מסוימת.
- אפקט של אסתטיקה עם שימושיות – חוויה אסתטית נעימה מעצימה את שימושיות המוצר, ומגבירה את רצונו של המשתמש ללמוד ולהסתגל אליו.
- רגש משכנע (תחושת בטן) – רגשות מאפשרים למשתמש להגיע להחלטות מהירות, המושתתות על תחושת בטן. אנחנו נעזרים בשכל כדי להבין ולפרשן את העולם שסביבנו, אבל התחושות שלנו הן המניע לנקיטת ההחלטה.
- אפקט הבעלות – משתמשים מעריכים יותר חוויות בהן הם מרגישים תחושת בעלות אישית, כאילו החוויה (המוצר) הם ממש הרחבה של ה"אני".
עיצוב ויסצרלי-רגשי
ויסצרלי פרושו אינטואיטיבי, אינסטינקטיבי, ישר מהבטן.
תגובה ויסצרלית מתעוררת על-ידי חוויה חושנית ראשונית. אותו רושם ראשוני, הוא שמשליט את ה"מוד", ומעניק את אותו מבט ראשוני שדרכו נחקור את כל השאר.
תגובות ויסצרליות עוצמתיות וחיוביות מספקות את היתרונות הבאים:
- הן מעניקות קונטקסט חיובי לכל אינטראקציה נוספת.
- המשתמשים ימהרו לסלוח על פגמים המופיעים לאחר מכן, במידה והחוויה הראשונית היתה חיובית באופן מעורר השתאות.
- תגובה של "אהבה ממבט ראשון" תעודד הטמעה חברתית חיובית למוצר.
ניתן לגרות תגובות ויסצרליות על ידי עיצוב חוויית הסתגלות משעשעת ומענגת, ויצירת מצבים של הצלחה — המשולבים, בדרך-כלל, עם עיצוב תנועתי, באופן זהיר.
עיצוב רגשי כולל שימוש במצב טרום-הכרתי של המשתמש, במידת המשיכה הראשונית של המוצר, ובתחושותיו הכלליות של המשתמש.
באופנים אלו ניתן לבטא את המוצר של המותג שלכם, ולטפח את הקשר עם המשתמש.
עיצוב רגשי משקף
תגובה משקפת היא מה שנחוש לאחר שהיינו שקועים בחוויה. הדרך שבה אנחנו זוכרים את החוויה עצמה, ואת איך שהיא גרמה לנו להרגיש. תגובה זו קובעת את המידה בה נרצה להתנסות שוב באותה החוויה, או שאולי נדחה אותה מכל וכל.
תגובות משקפות עצמתיות וחיוביות מספקות את היתרונות הבאים:
- הן מעודדות את המשתמשים לחלוק את חוויותיהם עם אחרים.
- הן מעוררות תחושת גאווה וזהות עצמית כתוצאה משימוש החולש מעבר למוצר עצמו.
בגדול, עיצוב רגשי משקף ומבטא את משמעות המוצר, את השפעתו על המחשבות, את יכולת השיתוף החוויתי ואת האפקט התרבותי.
עצות להגברת האפקט הרגשי
כדי לייצור חווית משתמש מדהימה, על המעצב לטפח רגשות מתאימים וחיוביים בכל אחד מהמימדים שציינו – ויסצרלי, התנהגותי ומשקף.
אספנו לכם מספר רעיונות כיצד להעצים האפקט החיובי:
- פרסונליזציה והתאמה אישית – התאימו את החוויה לאישיות המשתמש, כך שכל אחד יקבל תחושת בעלות. אפשרו למשתמש להתאים את החוויה כך שהיא תרגיש כביטוי והרחבה של ה"אני".
- דמוי הבעתי – השתמשו בתמונות, אילוסטרציות ואנימציות שמשתמש יכול להזדהות איתם, שהמרכיבים הוויזואליים בעצמם מביעים רגש, וכאלה שעוזרים למשתמש לחוש אמפתיה כלפיהם.
- הפתעה חיובית – עוררו תגובה רגשית חיובית בכך שתפתיעו את המשתמש בצורה כיפית.
- הקול הנכון – השתמשו בטון ובקול שמדברים אל המשתמש בצורה אנושית. הביעו רגש, אמפתיה ועידוד, דרך ממשק המשתמש השיחתי.
- הומור – צחוק ושמחה הם רגשות חיוביים עצמתיים המקלים על פחד ואי-וודאות, ואגב כך יוצרים תחושה טובה ושמחה.
- סיפורים – הסיפור עוזר לאנשים להבין את החוויה. הוא עוזר להם להגדיר את האינטראקציה ולהזכיר להם את החוויה גם לאחר השימוש במוצר.
- מיקרו-אינטראקציות – רמזים וסימנים עדינים מכניסים חיות ותחושת כיף לממשק ומעודדים אינטראקציה.
לסיכום
העיצוב הרגשי הויסצרלי, ההתנהגותי והמשקף יוצרים יחד חוויות משתמש מענגת הנשארת בתודעה לאורך זמן.
קיימות 3 רמות בעיבוד רגשי:
עיבוד רגשי ויסצרלי : משיכה, רגשות אינטואיטיביים, מדבר לתת-הכרה ומשפיע ברושם ראשוני.
עיבוד רגשי התנהגותי : שימושיות, תפעול המוצר, תפקוד, יעילות ואפקטיביות השימוש.
עיצוב רגשי משקף : משמעות המוצר, השפעה על החשיבה, שתוף החוויה, משמעות תרבותית.
חשוב כי מעצבים יבינו איך העיצוב הרגשי עוטף את החוויה כולה, מגילויו המוקדם של המוצר ועד לשימוש בו. בסופו של דבר העיצוב הרגשי משפיע גם על המחשבות שיעלו במוחו של המשתמש בנוגע למוצר, לאחר השימוש בו.
אין זה מספיק לטפח חוויה על ידי אפקט של "אהבה ממבט ראשון". האהבה צריכה להיות רציפה, איתנה וניתנת לשיתוף.
המאמר נכתב ע"י: המאמר נכתב ע"י: ג'סטין בייקר
המאמר הופיע במקור בבלוג של מוזלי ותורגם במיוחד למגזין הפורמה במסגרת שיתוף הפעולה