לטכניקת הקולאז' היסטוריה ארוכה (שתוכלו לקרוא עליה ממש כאן), והיא קשורה עבותות גם בהתפתחות העיצוב הגרפי. הרי מה היו הקולאז'ים הראשונים בלי המגזינים, החוברות והמודעות מהן נגזרו הדימויים? כמו כל טכניקה אחרת בתחום, מס' המשמעויות המשוייכות לה גדול כמספר הפרשנויות והסיטואציות בהן נעשה שימוש בטכניקת הגזירה וההדבקה:
החל בתנועות ותרבויות נגד כמו הדאדא והפאנק, שאימצו את הטכניקה כדי למרוד במוסכמות, בקומפוזיציות נוקשות ובגרידים באשר הם; דרך מותגי יוקרתיים ואקלקטיים, שמבקשים לבטא את החיבורים המיוחדים והחד פעמיים שהם מייצרים במוצרי הבוטיק שלהם (תמיד במהדורה מיוחדת); ועד איורים משובבי נפש בצבעים רווים כמו במגזין.
אז איך מעצבים משתמשים בקולאז' היום? איזה מותגים הייחוד שלו משרת בצורה הטובה ביותר?
מיתוג לתרבות ואמנות
המקורות של הקולאז' כטכניקה אמנותית מעניקות לשימוש בו קונוטציות של תרבותיות. אם בהקשר של אמנים מפורסמים כמו מאטיס ופיקאסו, או בהקשר של קראפט ועבודה יצירתית, הקולאז' משדר אווירה של חופש יצירתי ודמיון המתאימה במיוחד למיתוג אירועים בתחום התרבות והאמנות.
סדרת אירועים בספרייה, BONDI
המעצבת הארגנטינאית Agustín Galickas לקחה את המשמעות של עבודה עם נייר שלב אחד קדימה, כשיצרה את המיתוג הזה לסדרת אירועים של ספריה מקומית. הדימויים הדינמיים משתמשים בקונוטציה המחתרתית של טכניקת הקולאז', מושכים את העים ומרגשים אותנו – לקראת אירוע ספרותי, לא פחות.
דיוקנאות הסופרים המפורסמים שיצרה עושים שימוש נפלא בנייר מודפס – האותיות המוכרות הופכות לטקסטורה, שחור על גבי לבן ולבן על גבי שחור. התכניה עצמה אולי לא עשויה מקולאז', ככל הנראה כדי לשמור על קריאות – אבל מקורם של הקווים החותכים המפרידים בין האירועים בהחלט מגיע מהטכניקה הזו.
אומנם קשה לשפוט בחירות טיפוגרפיות בשפה שאינני דוברת, אבל אין ספק שאת הכותרות בפרוייקט הזה אי אפשר לפספס. גם הן זוכות לטיפול של גזירה מחוץ לקונטקס וחיבור חדש ומרתק. בחירה חכמה היא ההיצמדות לאותיות סריפיות, מה שעוזר לשמור על הקריאות ועל עקביות צורנית מסויימת. לוגו הפסטיבל עצמו הוא היחיד שחורג מהחוק הזה, ונראה כי הלטרינג המרכיב אותו גזור גם הוא מחתיכות נייר.
כנס איגוד המעצבים האמריקאי, 2019
מיתוג לאירועים המיועדים למעצבים הם תמיד חגיגה – סוף סוף לא צריך להתפשר על מה שהלקוח רוצה, אלא אפשר לדבר לבעלי מקצוע אחרים בגובה העיניים. המיתוג לכנס איגוד המעצבים האמריקאי של שנת 2019 היה מקסים במיוחד, עם קריצה למקורות האנלוגיים של מקצוע העיצוב הגרפי.
לפני המחשב והתכנות היעודיות של אדובי, מנת חלקם של מעצבים רבים הייתה שימוש בכלים אנלוגיים: עיפרון סרגל, סכין, ודבק. למעשה, רבים מהעיצובים מימים ימימה היו קולאז'ים במידה מסויימת, אם כי מעצב בעל ידיים מיומנות ועין חדה היה צריך לדעת ליצור עיצוב מהודק ומוקפד, הנראה כמקשה אחת.
המעצבים ב studio MPLX, שאחראים על המיתוג המקסים הזה, משתמשים במשטח החיתוך כרקע – אבל לא כגריד. בסדרת הפוסטרים לאירוע הם מתפרעים עם מתיחת גבולות טיפוגרפית, צורות גיאומטריות, קווים חותכים של גליוטינה ועומק של שכבות נייר.
קולאז' בעיצוב אריזה
אחת מהתכונות הייחודיות של הקולאז' היא הטקטיליות – החומריות המודגשת, הטקסטורה של הנייר שכמעט אפשר ולחוש בה. התכונה הזו הופכת את טכניקת הקולאז' למתאימה במיוחד לעיצוב אריזות. התוצרים המעולים של השילוב המוצלח הזה בולטים על המדף ומושכים את העין ואת היד גם יחד.
מותג טיפוח השיער SEEN
כשזה מגיע לאריזות של מוצרי טיפוח, הנראות המינימליסטית-רפואית היא כבר הרבה יותר מטרנד. הצרכנים היום מודעים יותר מאי פעם למשמעות של החומרים שתכשיר, ורוצים להרגיש שמאחורי המותג עומדים מקצוענים, שמדברים איתם בגובה העיניים, בצורה שקופה.
המותג SEEN מצליח להכניס יצירתיות ועניין לטרנד הנוקשה הזה. הם פנו לסטודיו Werner Design Werks, שבחרו לעטר את האריזות של מוצרי השיער בדוגמאת ריבועים, שמצליחה לייצר עומק מבלי לחרוג מהמיתוג המינימליסטי בצורה מקורית במיוחד – הריבועים החופפים שקופים, וזוכים להדפסה מבריקה על גבי האריזות עצמן. הקומפוזיציה בין הריבועים והלוגו הטרנדי (ארבע אותיות בפונט סנס-סריפי בארבע פינות) משתנה ממוצר למוצר, וגם הגוונים העדינים זזים מעט על הסקאלה.
טכניקת קולאז' זוכה כאן לפרשנות חדשה, והתוצאה היא מראה עדין ומלא ניואנסים, שמצד אחד מתקשר את המקצוענות של מי שעומד מאחורי המוצר, ומצד שני מצליח לרענן נוסחא מוכרת.
סטודיו Stranger & Stranger
זה לא סוד שעיצוב אריזות למשקאות אלכוהוליים הוא תחום שמעורר הרבה יצירתיות, וכשמדובר במשקאות בוטיק על אחת כמה וכמה. הסטודיו הניו-יורקי זוכה הפרסים stranger and stranger בחרו להתמחות בנישה הזו, ואין זה מפתיע שקולאז' הוא טכניקה שכיחה בארגז הכלים שלהם.
הם עושים שימוש בקומפוזיציות לא קונבנציונאליות, מנצלים את הטקסטורה של הנייר ליצירת עומק וטקטיליות, ומרכיבים דימויים יחודיים וזכירים במיוחד. מעבר לתוית, גם הבקבוקים עצמם מעוצבים ומוקפדים עד רמת הפקק. אמרנו בוטיק, לא?
התוצאות מגוונות כמו בר מאובזר היטב – מקולאז'י תמונות דיגיטליים רווי צבע ודמיון, דרך שימוש באותיות בהדפס עץ בהשראת חביות היישון, ואפילו חיבור בהשראת תרבויות הנגד בין תמונות בשחור לבן וקליגרפיה פרועה. יפה במיוחד סדרת הוויסקי "Artful Dodger", המשלבת פונטים דומיננטיים עם שכבות של קרעי נייר עדינים בצבעים חמים.
קולאז' כבסיס ליצירת סדרתיות
ייחודיותו של הקולאז' במראה החופשי והמשוחרר, השואב ממגוון רחב של מקורות והשראות. החיבורים היצירתיים מייצרים מראה מזוהה שקשה לטעות בו, ואימוץ נכון שלו מאפשר לייצר מותג ורסטילי ורחב, אבל עדיין מוגדר ומזוהה.
Gimlet Media
גימלט היא חברה אמריקאית המפיקה כמות נכבדה של פודקאסטים (הסכתים). חלקם תכנים מקוריים, וחלקם מופקים עבור חברות גדולות כמו מייקרוסופט, ווי-וורק, ואפילו אדובי. התכנים משתנים תדיר – תכנים מקצועיים, תכניות אירוח, סיפורים נרטיביים, ועוד ועוד. איך מעבירים את כל העושר הזה בשפה מיתוגית אחת? קולאז', כמובן.
אל האתגר המרתק הזה ניגשו החבר'ה בסוכנות הקריאייטיב Grand Army. הפתרון שלהם נשען המון על טכניקת הקולאז', שמגיעה לידי ביטוי בתפארתה בפרוייקט המקסים הזה. הורסטילית של הקולאז' מאפשרת לתאר מגוון סיטואציות ומצבי רוח כמגוון התכניות שהחברה מפיקה, ולעשות זאת באופן יחסית מהיר ואפקטיבי. מצד שני, המראה הייחודי והמזוהה של הקולאז מאפשר לחבר את כל התכניות השונות תחת גג אחד.
מעניין במיוחד לראות את הפורמטים אליהם היה צורך להתאים את הדימויים: קאבר לאפליקציות סטרימינג, תמונות לקידום בפייסבוק ובאינסטגרם, ואפילו שק בד ייחודי. אין ספק במדובר בחברה של העידן החדש והדיגיטלי, ובכל זאת – הטכניקה הזו, ששורשיה באומנות שנוצרת בשתי ידיים, היא הבחירה הנכונה למיתוג שלהם.
אם בא לכם להרחיב קצת, אני ממליצה לראות עוד על הפרוייקט באתר של הסוכנות. הצילומים וההדגמות עשויים נפלא, ויש גם סיפור מעניין סביב היצירה של הלוגו, שגם הוא נשען על טיפוגרפיה מעיתונות מודפסת. ככה עושים לפרוייקט כבוד!
ייחודיות שאי אפשר לשכפל
טכניקת הקולאז' היא חגיגה אמיתית לעיניים. היות ומדובר בטכניקה המתבססת על ספונטאניות וחופשיות, השימושים שנעשים בה מתפרסים על טווח רחב. החיבורים המפתיעים, בשילוב עם מגוון המשמעויות והחד פעמיות המזוהות עם תהליך היצירה של הקולאז', הופכים אותו לטכניקה מושלמת ליצירת מיתוג ייחודי ומזוהה.
כל התנסות בטכניקה מביא לתוצאה שונה ומעניינת – גם אם יתחילו מנקודת מוצא דומה, סביר כי שני מעצבים לעולם לא יגיעו לאותו הקולאז'. זו סיבה מצויינת לנסות את הטכניקה בפרוייקט הבא, ולייצר משהו מקורי וחד פעמי.