במשך הרבה מאד שנים, לא שמענו את המילה הזאת. טרנדים. ואז, פתאום מתקבלת התחושה שהיא בכל מקום.
זו לא רק תחושה.
"אנחנו מבינים שטרנדים הם דבר חשוב והכרחי באפנה", אתם אומרים, "אבל איך זה קשור אלינו, מעצבים גרפיים?"
קבלו 5 סיבות למה הטרנד הוא חברו הטוב ביותר של המעצב. כן, גם מעצב גרפי.
1. יאהבו או לא יאהבו
מכירים את ההתלבטות? אתם עובדים על פרוייקט ללקוח. תחושת הבטן שלכם מושכת לכיוון עיצובי חדש ושונה. אתם יודעים שהוא יתאים כמו כפפה ליד לפרוייקט הזה. ואתם מתלבטים.
יאהבו או לא יאהבו?
הכי קל ללכת על בטוח. סגנונות שעבדתם איתם כבר עשרות פעמים והוכיחו את עצמם בשטח. קל לכם לבצע אותם, הלקוחות אוהבים אותם, הקהל מגיב אליהם היטב. אזור הנוחות.
מצד שני… אנחנו מעצבים, לא? מעצבים זה בזמן הווה. מעצבים-מעצבים-מעצבים. אם אנחנו משחזרים עיצובים שעבדו לנו בעבר אנחנו בעיקר משחזרים. מבצעים. חדלנו ליצור. אולי צריך לקרוא לנו "עיצבנו" 🙂
החשק הזה ליצור דברים אחרת, לגוון, לחדש, הוא מנוע טוב שפועם בליבו של כל מעצב אמיתי. מנוע שכדאי ורצוי לטפח. הוא מביא איתו הזדמנות לבלוט בזירה המקצועית. להוביל. להיות השראה לקהילה עצומה של מעצבים.
אבל, אמא'לה, ואם אני טועה בתחושת הבטן שלי? ואם הם… לא יאהבו?
טרנד = מוכר
כדי לקבל תשובה, בואו נהפוך את השאלה: מה אנשים אוהבים?
אנשים אוהבים משהו יפה.
אבל איך מגדירים בצורה אובייקטיבית מהו "יפה"?
התשובה – מאכזבת לפעמים – ופשוטה להחריד: יפה הוא משהו שמוכר לנו בדיוק במינון הנכון. לא מוכר מדי, ועם זאת, גם לא פחות מדי מוכר.
אנחנו לא חושבים שמשהו זר ומוזר הוא יפה. אבל בעוד 4 שנים, אחרי שהעין שלנו תתרגל אליו מספיק, נחשוב בדיוק כך: שהוא יפה. יעברו עוד 4 שנים, וכעת כבר נחשוב שאותו דבר, שחשבנו פעם ליפה, הוא בעצם משעמם נורא או פשוט מיושן. הרגשתם את זה מן הסתם, הרבה פעמים באפנה. "אין סיכוי שאני אלבש שמלה עם פרחים!" בסוף את לובשת. ואחרי כמה שנים: "אוי… איך הלכתי עם הדבר הזה?!"
טרנד הוא ההגדרה המדוייקת למינון הנכון של מוכרות. הטרנד עובד בשבילי. הוא מוודא שהעין של הלקוחות שלי ושל הקהל שלהם מתרגלת אליו בהדרגה יותר ויותר. אם אני עובדת עם טרנד אין לי מה להתלבט. העין שלהם מסתגלת אליו בימים אלה. עוד כמה דקות הם הולכים לגלות כמה זה יפה.
קדימה, למה את מתלבטת? לכי על זה, הטרנד מבטיח לך שהם יאהבו!
2. איך גורמים להם לקנות עוד?
אז כבר עשית להם מיתוג, עיצבת שפה ולוגו. זהו? לשלוח את הלקוח הביתה? לא חבל?
מה פתאום, לשלוח הביתה! יש לנו אתר לעצב. אחר כך אפליקציה. ואחר כך? למרבה המזל המציאו לנו לוגואים ריספונסיביים. עכשיו יש לנו עוד משהו נחמד לעשות. וכשנחשוב שסיימנו עם זה? יגיע הזמן לעצב מחדש את האתר. אי אפשר, אתרים היום לא נראים ככה! הוא חייב להתעדכן כדי להראות רציני ומקצועי. וכדי שהאתר יראה סופר-עדכני, כדאי גם שנגע קצת בלוגו. רק נגיעה עדינה שתתאים אותו לרוח הזמן, בלי לאבד את הערכים ואת הזכירות…
כן, הבנתם את העקרון. טרנד הוא המצאה זדונית של אנשים שרוצים למכור. מה יש, לגיטימי.
סוף מעשה במחשבה תחילה: יוצרים צורך. בעשור הקודם זה היה "כל מותג צריך אתר אינטרנט." בעשור הנוכחי זה היה אפליקציה. כעת זה מיתוג ריספונסיבי. חכו יהיה המשך.
אז איך יוצרים צורך?
טרנד = צורך
כדי ליצור צורך, מעצבים את אותו מוצר שוב ושוב, ובכל פעם מכניסים בו שינויים ושדרוגים קלים. אפל קנו את תהילת העולם של המאה ה-21 כשעשו את התהליך הזה עם האייפוד. זוכרים?
האייפוד הושק בסתיו 2001, בהתחלה בארה"ב, וכמה חודשים לאחר מכן – באירופה. לעומת הנגנים שקדמו לו הוא היה בשורת העתיד. לבן, חלקלק, אינטואיטיבי, חדשני. וואו.
מיד לאחר ההשקה, שלוותה בקמפיין פרסום ענקי, התרחש מעגל שדרוגים מהיר. בכל פעם הגדילו אפל בעוד קצת את כמות השירים שיכולנו לשמור במכשיר. בקיץ 2002, פתחה אפל חנות חדשה בסוהו, ניו יורק (אז אזור טרנדי על גבול המיינסטרים), לצד חנויות אפנה ולייף סטייל. זו היתה החנות ה-32 ברשת, ואיתה הבטחה סמויה, שחנויות העתיד של אפל ימוקמו במקומות דומים. באותו זמן, השיקה אפל את הדור השני של האייפוד, עם הפעלה באמצעות גלגל-מגע. בסוף 2002, אפל הכריזה על מהדורה מוגבלת של אייפודים עם חתימות של מפורסמים מעולם המוסיקה. הדור השלישי, כבר כלל עיצוב כפתורים שונים והושק במקביל לחנות המוסיקה של אפל – iTunes.
בסוף 2003, נמכרו כל כך הרבה מכשירי אייפוד, שאפל נכסה לעצמה שליש משוק נגני המוסיקה. בשנה שלאחר מכן, גרסה מוקטנת – האייפוד מיני – הוכרזה. העיצוב היה עתידני ושונה, והמכשיר הגיע ב-5 צבעים טרנדיים, שהיו בסנכרון מלא לעולם האפנה. באוגוסט 2004, הופיע סטיב ג'ובס על כריכת המגזין ניוזוויק עם הדור הרביעי של אייפוד. בסוף 2004, כבר היו 100 חנויות אפל ברחבי העולם, כולן מעוצבות בסגנון וברמה של חנויות אפנה גבוהה.
בשנת 2005, אפל השיקה את האייפוד שאפל – אייפוד קטן, לבן כולו – עדיין בקונטרסט בולט לשאר הנגנים שהיו בשוק. מאוחר יותר באותה שנה, יצא האייפוד נאנו הדקיק. הוא היה בעובי של עפרון וכלל פיצ'רים חדשים. הרבעון הכלכלי האחרון של 2005, היה הטוב ביותר שאפל ידעה מעודה.
בראיון לפורצ'ן טבע סטיב ג'ובס את הביטוי "חוויית המשתמש של אפל" ודבר על חיבור בין אפנה, טכנולוגיה והערצה ליצירתיות האישית. תעשייה שלמה של אקססוריז לאייפד צצה סביב ההצלחה הזו, ותרמה לה עוד יותר. עד 2007 נמכרו 100,000,000 מכשירי אייפוד.
למרות הפיתוי לומר: "זה סיפור יפה, אבל אייפוד הוא מוצר!" עיצוב גרפי עובד באותה שיטה ממש. כל דבר שאנחנו מעצבים הוא בעצם סוג של מוצר. עוד פיצ'ר חדש לווב, עוד אלמנט ריספונסיבי, עוד עדכון לפונט.
אז תודה לאלו שחשבו על זה בשבילך. מישהו שם למעלה כבר יצר לעצמו צורך, ועל הדרך – גם לתעשייה שלמה. כל מה שצריך זה לדעת מה קורה ולספר על כך ללקוח. פתאום, יש לך עוד כל כך הרבה דברים לעצב.
הטרנד יעבוד חזק בשבילך, אם למדת איך לזהות ולהפעיל אותו.
רוצה ללמוד?
3. איך מגיעים לקהל שרוצה לשלם יותר?
לא טעיתי בהקלדה. יש קהל כזה – שרוצה לשלם יותר. צריך רק לדעת לאפיין אותו, להבין אותו לזהות אותו, ולגשת אליו בצורה אסטרטגית.
הרבה פעמים אנחנו מכוונים בטעות לקהל שיכול לשלם יותר. זו טעות, כי קהל שיכול, לא בהכרח רוצה. אבל קהל שרוצה, הוא כבר ימצא את הדרך. גם אם זה מאד יקר לו, הכל בסדר, כל עוד הוא רוצה.
אז לשאלת מליון הדולר: מיהו הקהל החלומי הזה שרוצה לשלם לי יותר, ואיך אני מזהה אותו?
טרנד = ערך
קהל יעד שמאוהב בחידוש, שמתערבב בקבוצות הטרוגניות, מכיל שוני באהבה, ועוקב בדריכות אחרי טרנדים – זה קהל שמוכן ורוצה לשלם אם יקבל את התמורה שמחפש.
בהגדרה יבשה חפשו צעירים, אמנים, מעצבים, יזמים, ליברלים, ויש אומרים גם עשירים ומפורסמים, אם הם חברים של אלה מתחילת הרשימה.
איך מגיעים אליהם? איך מוודאים שיש בידי את התמורה שהם מחפשים?
שמים פתיון על החכה: עובדים עם טרנד.
זה מה שהאנשים האלה מחפשים.
וכשהם מוצאים את מה שחיפשו – הם רוצים לשלם, גם אם זה יקר!
עוד שאלות שכדאי לשאול
עד עכשיו ענינו על השאלה למה. למה כדאי למעצבים גרפים להיות מודעים לטרנדים ולעבוד איתם בצורה שוטפת. למה טרנדים הם כלי עבודה, שחובה להכניס לסטודיו של כל מעצב בעידן שלנו. אבל יש עוד כל מיני שאלות שכדאי לשאול:
מה הוא טרנד (ומה הוא לא!), ואיך הוא נכנס לשפה ולפרקטיקת העבודה, עד שאי אפשר בלעדיו. האם קיימת נוסחה ליצירת טרנד – מהי?
שאלות כמו: מי ממציא את הטרנדים, מי מתנגד אליהם, ולמה הם משחקים תפקיד סוציולוגי ופסיכולוגי כה אדיר.
מן הסתם נרצה גם לשאול מהזווית המקצועית שלנו: מתי טרנדים מגיעים לעיצוב גרפי, מתי נכון לנו לעבוד עם טרנד מסויים, ומתי לא.
ואם ממש השתכנענו, נרצה לדעת איפה מגלים טרנדים חדשים ואיך נוכל לזהות אותם בעצמנו.
רוצה ללמוד איך עובדים עם טרנדים?
כדי לעבוד נכון עם טרנדים, צריך קודם כל להכיר את השפה, להבין את הלוגיקה שמפעילה אותם, לזהות מאיפה הם באים, ולקבוע את העיתוי המדוייק שלהם לגבי הלקוחות שלי.
בשלב השני צריך להקפיד לעקוב, ללמוד, להתעדכן בחידושים מיד עם הפצעתם, ולדעת להתאים בכל שלב איזה טרנד יתאים לאיזה לקוח (ואיזה ממש לא!) – זוהי אמנות של ממש, אבל היא ניתנת ללמידה.
ואני הולכת ללמד אותך את כל זה!
ב-26.6.2019 יערך ארוע הטרנדים של הפורמה בחלל הגלרי היפיפה של ביתא. מילה שלי, זה לא משהו שתרצו להפסיד. כל הפרטים כאן >>
רק מעדכנים שהאירוע מוגבל ל 30 משתתפות – אז הזדרזו (: