כשמתבוננים בעיצובי אריזה עדכניים נראה שעידן שמח וגדוש אפשרויות עובר על העיצוב הגרפי.
טכנולוגיות חדשות מתפתחות במהירות ומתדלקות גישה של תעוזה בקרב מעצבים ויוצרים. היכולת להתנסות בדברים שלא היו מעשיים בעבר – הופכת פתאום לזמינה, ואפילו פשוטה וזולה.
אבל זה לא הכל…
לא על האסתטיקה לבדה
מעצבים בדור שלנו, כבר מזמן אינם מייצגים את האסתטיקה לבדה.
לעצב אתר? להזיז את הלוגו מכאן לשם, להגדיל ולהקטין? – עם הכלים הדיגיטליים שיש היום, הרבה מאד לקוחות מסתדרים בעצמם. זה נכון שאין תחליף לעיצוב משובח, ושההבדל בין עיצוב חובבני למהוקצע – לעולם יהיה ניכר, אבל בדברים הקטנים והביצועיים, די בעין סבירה ובכלי טכנולוגי חכם וידידותי כדי לעשות את העבודה.
השיח החדש בפקולוטות לעיצוב, כמו גם בסאטרט-אפים, חברות ותאגידים, רואה במעצבים משהו ברמה אחרת לגמרי – שגרירי החדשנות והחשיבה העיצובית. ככאלה מופנות אלינו העיניים על מנת שנחשוב אחרת, נפתור בעיות, נחדש ונפתיע.
אולי זוהי הסיבה שמעצבים חשים בהתעוררות מלהיבה, בחופש יצירתי ובאפשרויות בלתי מוגבלות – הלך רוח שמורגש היטב בכל תחומי העיצוב.
בעיצוב אריזות – תחום שמשלב אסתטיקה, פונקציונליות ופתרון בעיות – צצים יותר ויותר עיצובים שהם רעננים בגישתם, חדשניים בהפקתם ומפתיעים בקונספט שלהם. וכך, צבע, חומר, פונט וצורה מתגבשים בדרכים מלהיבות למוצרים מרתקים ולאריזות מרהיבות.
בכתבה הבאה סקרנו בעבורכם את הסגנונות העדכניים בעיצובי אריזה.
1. מינימליזם + צבע
מינימליזם שואף להסיר מאובייקט או מעיצוב את כל מה שאינו חיוני לו באמת. הוא מביא איתו אג'נדות של פשטות, זמינות, ידידותיות, ואפילו – שקיפות. בעוד שבשנים הקודמות, מינימליזם אופיין במונוכרומטיות – מינימליזם גם במימד הצבע – הרי שכעת הצבעוניות נדחפת לקדמת הבמה ומשתלטת על הז'אנר.
אנושות שגוללת באינספור פידים מיד יום ושעה, זקוקה לתמרורים ויזואליים בולטים במיוחד כדי להעצר, ובאמת להביט. מינימליזם – כשהוא מוגש בתוספת צבע – עושה זאת בצורה אפקטיבית במיוחד.
2. מקסימליזם ופטינה
אחרי כל כך הרבה מינימליזם בתעשיה, היה צפוי שהמקסימליזם יחזור כתנועת נגד. הוסיפו לכך את האותנטיות שמדברים עיצובי הוינטאג' ואת תפארת הלטרינג הידני והקישוטים מלאי האופי שהם נושאים בחובם, ותקבלו אריזה עם נוכחות כזו – שאין עיצוב מודרני שיוכל להתחרות איתה.
עיצוב הוינטאג', עמוס הפרטים והקישוטים, הוא עוד טקטיקה שנועדה למשוך תשומת לב של אנשים רוויים.
3. גרדיאנטים עתידניים
אפקט מעברי הצבע, ממשיך לרתק מעצבים וקהלי יעד. לא לחינם אמצו אותו אפל ומייקרוסופט כבר ב 2016. הטבע עצמו מספק דוגמאות יפיפיות למעברי צבע, שלעולם לא נס ליחם.
האפקט הזה מעביר תחושה של התלהבות, עתידנות ומעברים למקומות חדשים, ובכך מושך את ליבם של המתבוננים בו.
4. פלטות טבעיות ופסטלים מעודנים
חשבו על גווני עור – על המנעד העצום והרחב שלהם – ותקבלו סיפור טבעי ומתוחכם שהוא בעת ובעונה אחת גם פסטלי ורך, וגם עמוק, מלא ולפעמים אפילו מדוכדך או מריר.
יש כאן סיפור עדין על מקומות ואנשים, על קבוצות מגוונות, על הכללה ועל כלילתיות. הנראטיב הרגיש הזה מצליח לחדור, ברכות שלו, ישר לעומק הלב.
5. נטול פלסטיק
טרנד עצום שמכה גלים בימים אלה, הוא טיפול בסוגייה של זיהום הסביבה, שהפכה לבוערת. כאן האריזה – הגורמת המשמעותית לכאורה, ביצור פסולת – היא גיבורת הדרמה ונציגת השינוי.
במקום פלסטיק, מתחילים מעצבי אריזה לעשות שימוש בחומרים חדשניים המיוצרים ממקור טבעי, מהונדסים ביולוגית, ומתפרקים בקלות, ללא שחרור רעלנים. פלסטיק מבוסס אצות, ניילון שקוף המיוצר מצמח הקנביס, וקלקר המיוצר מפטריות, הם ניצנים ראשונים של חדשנות בתחום הזה.
לצד הדחף להמציא חומרים חדשים, בולט גם שימוש חוזר ונשנה בפלסטיק ובזכוכית לצורך אריזה.
6. כן לא, שחור לבן
פלטת הצבעים באלמנטים של שחור ולבן נשמעת מגבילה, אך התוצאה עוצמתית, יוצרת דינמיקה עיצובית, ואפילו דיאלוג, שקשה להתעלם ממנו.
עיצוב בשחור ולבן הוא דרך נהדרת ליצור חלוקה בין אלמנטים, לכונן מערכת יחסים – או להבליט את חסרונה – וליצור שיקוף מהופך של פוזיטיב/נגטיב.
7. קופסה מחוץ לקופסה
כשאין הבדל באיכות המוצר או במחירו, הלקוח יבחר תמיד את זה שהאריזה שלו מושכת יותר. אז למה שלא נקח את היתרון הזה אל הקצה?
נסו לעניים את קהל היעד דרך עיצוב האריזה של המוצר. חשבו איך להפתיע, איך להצחיק, איך לענג. העיצובים הזכירים והאהובים ביותר הם אלה שהמתבונן מוצא בהם שימוש למטרה נוספת מלבד אריזה.
8. איור שטוח
שורשי האיור השטוח חוזרים לסגנון הטיפוגרפי הבינלאומי שצץ על חומרים מודפסים כבר בשנות ה-20 של המאה הקודמת.
בהסרת ריבוי המימדיות של האיור, הוא צובר חדות ונקיון עיצובי ומאפשר לטקסט שמעליו לבלוט באמת. האיור השטוח הוא כר פורה למשחק בעבור כל מעצב, והאפשרויות שניתן למתוח אותו אליהן – מרתקות ואינסופיות.
9. מפוקסל
הרטרו חוזר. שנות ה-80, משחקי המחשב וקפסולות המשחק המפוקסלות, הן ההשראה העליזה לסגנון העיצוב הזה.
סגנון 8 ביט, מפרק גם את העיצוב המורכב ביותר לצורה פשוטה ונגישה, ומשדך באופן מפתיע, נוסטלגיה עם עדכנות במבט מהיר אחד.
אם לסכם את סגנונות עיצובי האריזה שסקרנו, על המכנה המשותף ביניהם, נבחין שמטרת העל שמניעה מעצבים ואריזות, ושעומדת מאחורי כל אותה התעוררות עיצובית של התנסות, התלהבות וחדשנות, היא עדיין אותו אתגר קשה לפיצוח, אך מוכר לכולנו:
נסיון נואש ללכוד שבריר תשומת לב של אנשים רוויים.