נומה בר הוא מאייר ואומן ישראלי, יליד עפולה, בוגר בצלאל ותושב לונדון. את העבודות שלו תמצאו בדרך כלל על שערי המגזינים הנחשבים בחו"ל כדוגמאת הגארדיאן או הניו-יורק-טיימס, או בקמפיינים לחברות גדולות כמו קוקה קולה או אי-בי-אם. בר הוא אומנם יליד עפולה, אבל ביום-יום ניתן למצוא אותו ביער highgate הסמוך לביתו שבלונדון, חמוש בספר סקיצות, עובד על הפרוייקט הבא.
משחקי מילים ויזואליים
בר מפורסם בעיקר באיורים המינימליסטיים שלו, וספציפית ביצירת דימויים בעלי משמעות כפולה. הוא יוצר משחקי מילים ויזואליים, שניתן וצריך לקרוא בשתי צורות: זהו גם זאב וגם כבש, גם השיכור וגם כוס הבירה, גם דיוקן וגם ביקורת נוקבת. כל אלו מתומצתים בשפת איור ייחודית: משטחי צבע רווים וגדולים, צורות ווקטוריות, קומפוזיציות פשוטות ומוגדרות, קווים מוקפדים. הוא עושה בהם שימוש מדוייק להחריד, כמעט קמצני, מפרק ומרכיב מחדש דימויים אייקוניים במין קולאז', תוך שליטה מוחלטת בחלל נגטיבי וניצול מירבי של עיקרון הגשטאלט.
במינימיליזם, וכמובן גם אצל נומה בר, המסר הוא המופע המרכזי והחלק החשוב ביותר בעבודה. הדימוי בנוי רק מהאלמנטים ההכרחיים כדי להעביר לצופה את המשמעות, חף מקישוטים ומניירות. גישה זו מבטאת העדפה של הרוח, הוא המסר, על החומר, הוא הדימוי. מאחורי כל עבודה כזו, אם אלו מעצבים כמו נומה בר ופאול רנד או אמנים כדוגמאת הפסל קונסטנטין ברנקוזי והצייר פייט מונדריאן, עומד תהליך ארוך של תמצות הרעיון וצמצום פרטי הדימוי, בכוונה להשאיר את הצופה רק עם מה שהכרחי ונכון, ללא מסיחי דעת. התוצאה הסופית היא מעט דימוי שטמונה בו משמעות רבה, ויש בדחיסה הזו כוח רב.
דרך חדשה לתקשר
לעיתים יש שמוצאים כי פישוט מוגזם של הדימוי עלול להביא לעמימות, לכך שהמסר, חזק ככל שיהיה, לא ברור מספיק – ולכן על היוצר לעבוד קשה פי כמה כדי לאזן בין שני הצדדים.
עם זאת, עבור בר העמימות הכרוכה במינימליזם היא גם ברכה, בכך שהיא מאפשרת לו ליצור את משחקי המילים הויזואליים הייחודיים לו, משוחרר ממשמעות אחת החלטית או מפרטים ריאליסטיים. יתרון נוסף של המינימליזם הוא האוניברסליות, האפשרות לפנות לאנשים מתחומי חיים ואפילו ממקומות שונים, לחצות את תחומי השפה ולדבר בבהירות עם קהל רחב.
למעשה, האוניברסליות היא שהביאה אותו לסגנון האיור הזה מלכתחילה. בראיון לניו יורקר הוא מספר שכשהגיע לראשונה ללונדון וחיפש עבודה כמעצב, מצא שאין דרישה גבוהה לתיק העבודות שלו, שהיה מורכב בעיקר מטיפוגרפיה ואותיות עבריות. במקום בו השפה שרכש לא הועילה לו, היה עליו למצוא דרך אחרת לתקשר רעיונות. הוא מצא השראה בפיקטוגרמות וסמלים כמו גם בסרטים אילמים – ביכולת לספר סיפור ללא מילים, ופיתח בהדרגה את השפה הויזואלית הייחודית לו והמוכרת לנו כיום.
שפה חדשה
דוגמא מעניינת במיוחד היא הפרוייקט Chineasy: מדובר בסטארט-אפ אינטרנטי ומתודולוגיה ייחודית ללימוד השפה הסינית שפותחה ע"י היזמית ShaoLan Hsueh, המחברת בין צורת האותיות למשמעות שלהן. השפה הסינית מכילה 50,000 סימנים – אות לכל מילה, מעל 5000 מהן נמצאות בשימוש יומיומי. התוצאה היא שהסימנים המוסכמים לאותיות מורכבים במיוחד וקשים ללמידה. ייחודה של השיטה בחיבור ויזואלי בין צורת האות והמשמעות שלה – וכאן נכנס נומה בר.
יחד עם יזמית הפרוייקט, הוא יצר סדרת איורים יפהפיים בפשטותם, בהירים ומובנים, המנגישים את השפה הידועה לשמצה בהיותה מסובכת לכל ילד (וגם למבוגרים). הם התבססו על המקור המסורתי של האותיות, כמו גם על דמיון ויזואלי מצויין. בפרוייקט הזה, אולי בגלל היותו כל-כך פרקטי, באים לידי ביטוי היתרונות הרבים בסגנון המינימליסטי של בר – האוניברסליות, הדואליות של הדימויים והמשמעות הברורה, הצבעים החזקים כולן עובדות נפלא כדי לייצר דימוי מושך, שתומך במשמעות בצורה מושלמת, שמרגישה כמעט כמו שפה חדשה.
במקום בו השפה שרכש לא הועילה לו, היה עליו למצוא דרך אחרת לתקשר רעיונות
גילוי ומשחק
עבודתו של נומה בר, בכל דבר בו הוא נוגע, היא גרפיקה ומינימליזם במיטבם. היכולת שלו להפוך משטחי צבע מופשטים לרבי משמעות, מושכים ואסתטיים היא דבר יוצא מן הכלל. האיורים שלו מתוחכמים אבל נגישים, ודורשים מהמתבונן לא מעט מחשבה. כשאנחנו מתבוננים בדימויים האלו, ברור לנו שצריך להתעמק במה שאנחנו רואים כדי לקבל את התמונה במלואה.
אבל יש תגמול נפלא במשחקיות שבאיורים האלו, בתחושת הגילוי של המשמעות הנוספת, הנסתרת – כמעט כמו חידה או לחפש צורות בעננים. אותה יכולת תמיהה ילדית, אותה תחושה חיובית המלווה כל עבודה שלו – זה מה שהופך את העבודות לכל כך מהפנטות, זה סוד קסמן.