A cover is not a book
so open it up and take a look
לא צריך להיות גאון כדי לדעת, שכריכה לא מעידה על תוכנו של ספר ("אל תסתכל בקנקן" וכל זה).
ובכל זאת.
רב האנשים מודים שהם בהחלט בוחרים ספרים בגלל שהכריכה מעוררת בהם עניין.
בכריכות ספרים, כמו בכל מוצר עם פוטנציאל לעיצוב, ישנן מגמות. סגנון שבא והולך. מה שמיוחד בעיצוב כריכות ספרים הוא משך הזמן הארוך שבו העיצוב מככב על המדף. כתיבת ספר אורכת בממוצע שמונה עשר חודשים לפחות. התוצר הסופי מושאר על המדף לזמן רב יותר, ומשתנה לאט יותר, מאשר בדיסציפלינות עיצוב רבות אחרות.
למרות זאת, כשמתבוננים לאחור על עיצובי כריכות ספרים בשנים האחרונות, מבחינים באיזושהי תמורה. מגמות חדשות שמזדחלות לאטן ומעצבות את שפת התקופה בעיצוב ספרים.
אז מה חדש? בואו נכיר.
מגמות בעיצוב כריכות ספרים לשנת 2019
סגנון הסופר הגדול
סופרים בתחילת הקריירה ומחברים שהתפרסמו באופן עצמאי, העזו להשיק ספרים עם כריכות בסגנון עיצובי שנשמר עד כה בבלעדיות – במעין הסכם לא רשמי – לסופרים המפורסמים של "הספרים הגדולים".
הסגנונות פה הם רבים, אך סימני ההיכר של "הסופר הגדול" הם צבעים נועזים, שם מחבר בולט וכותרת גדולה. העיצוב מורכב ממעט מאוד אלמנטים אחרים העלולים להסיט את העין.
אלמנטי עיצוב חופפים
אחד האתגרים בעיצוב כריכת ספר הוא יצירת שילוב הרמוני בין טקסט לתמונה.
מגמת ה"חפיפה" נותנת פתרון לשילוב המאתגר. בסגנון זה, חלקים של התמונה חופפים את הטקסט, וחלקים אחרים מסתירים אותו או נחבאים תחתיו. זה יכול להיות בולט מאד (כמו בכריכת "המורה האיטלקי") או עשוי בטאצ' עדין (כמו ב"כפתורים על המטפלת המושלמת"). כללי העיצוב הורו תמיד שלא לטשטש את שם הספר, אבל בעידן של "אין כללים" מעצבים בודקים גם כאן את הגבולות.
היפר ריאליסטי
עד כאן התמקדנו ברומנים ובנובלות, אבל יש כאלה שמעדיפים לקרוא ספרות לא-בדיונית. בתחום הזה בולט שימוש מפתיע באלמנטים פנטסטיים. אלה הם עיצובים המשלבים בין מידע שבתוכן הספר למוצר מוכר או פריט ביתי.
בין אם העיצוב מורכב מקטעי עיתונים, מעטיפות מזון או אפילו ממקרן שקופיות – אלה כריכות היפר-ריאליסטיות המעוררות נוסטלגיה ותחושת ציפיה על ידי לקיחת משהו מוכר מהחיים שלנו והגדרתו מחדש בקונטקסט שונה ובלתי צפוי.
צבעים לשנת 2019
כתום וגם הרבה צהוב
בעוד ששנת 2017 הביאה לנו ערימות של גוונים ורודים עדינים, התעשייה כהרגלה ביצעה תיקון יתר וב- 2019 היא צבועה בכתום וצהוב. על הרקע הקלאסי של צבעי ספרים, כתום תופס חזק את העין. ראינו כמה ספרים קורליים מאוד וגדולים מאוד, שעלו למדפים השנה. נראה עוד הרבה מהם בתקופה הקרובה, והכתום – ילך ויעמיק.
פונטים לשנת 2019
new sans-serif / League Gothic
עם "ספרים גדולים" מגיעים גופנים גדולים! בתחילת 2018, היתה השתלטות טיפוגרפית פתאומית על ידי הגופן new sans-serif והגופן League Gothic (או נגזרות קרובות). ספרים ממגוון רחב של ז'אנרים החלו להשתמש בגופנים שנשמרו בעבר עבור ספרי פשע מרתקים בלבד.
לעתים קרובות שילבו מעצבים את הגופנים הגסים שלעיל עם צמחייה בוטנית, פרחים ופריטי עיצוב עדינים אחרים ויצרו מתח נעים. כבר באמצע 2018, מעצבים רבים חשו כי המגמה שחקה את עצמה, וכריכות בעלי סגנון דומה החלו לנחות על המדפים, אך עם שינוי קל, גופנים פחות צפויים. הציפייה היא שנראה עוד עיצובים כאלה ב-2019.
עלייתו של Lydian – גופן השנה
אחד הטרנדים המדהימים במהלך השנה החולפת הוא עלייתו של גופן ה-Lydian. הפונט, שנוצר בשנות השלושים, ונועד לשלב גופן וקליגרפיה.
במלחמה נגד ה Sans-serifs הכבדים (כמו ה-League Gothic), ה-Lydian מופיע מחדש בסוף 2018 בחזית האופוזיציה: עם קווים דקים, וייב נייטרלי ונטול מגדר. מגמת עיצוב זו תימשך בספרות הכללית ולאחר מכן תתפשט לסיפורת לא-בדיונית (כמו בספר "מקלחת יער").
מוטיבים לשנת 2019
פרחים ועוד פרחים
מדפי ספרים נראים השנה כמו גנים פראיים עטורים צמחייה ופרחים. בחלקם טריים וקלים, ובחלקם – כאילו נלקחו מהדפס בוטני או טפט קיר בסגנון רטרו.
מה שמייחד את המגמה הפרחונית הזו היא האינטראקציה של הפרחים עצמם, עד כדי טשטוש טקסט. העיצוב הבוטני עיוור לתפיסות המסורתיות ומוצא את דרכו לכריכות ספרים שנכתבו על ידי נשים וגברים כאחד.
ספר צריך לעבור מסך
בעידן שלנו, כל ספר – מוחשי ככל שיהיה – חייב בראש ובראשונה לעבור מסך. נחפש אותו בגוגל, נקרא עליו המלצות ברשתות החברתיות, ונזמין אותו – מאמזון.
כריכות ספרים בימינו חייבות להיות מעוצבות כך שיעברו היטב בדיגיטל, ויראו נהדר בכל מדיה חברתית. כל כך נהדר, עד שהקורא יתפתה, לא רק לרכוש את הספר, בהסתמך על התמונה הזו, אלא גם לצלם את הספר ליד הקפה (או הכלבלב) שלו – ולשתף.
בואו נחזור לרגע לאווטאר של עיצובי החפיפה שלנו, מרלון ג'יימס. למו"ל של הספר Black Leopard Red Wolf יש חשבון אינסטגרם כל כך טהור, כל כך ארכיטיפי של עיצוב עכשווי, שנראה שכל כריכה שם נועדה כל כולה לשבת ולגרוף לייקים – לייקים שמומרים למכירות.
שבוע לפני השקתו, Black Leopard, Red Wolf כבר הופיע באינסטגרם בתנוחות פופולריות – על גבי קשת של חלוקי אבן, שרוע על סדין ליד כלבלב מתוק, ומעוצב לצד מגוון של משקאות חמים, וכך קנה לעצמו שם מוכר בקרב אוהבי פנטזיה עוד לפני שהספר יצא בכלל לשוק.
מילה לסיום
אם לסכם את הסקירה הצבעונית שהבאנו כאן – כריכה היא לא הספר. אין תקופה שבה האמירה הקלישאתית הזו נכונה יותר מאשר בעידן שלנו.
כריכה היא כבר מזמן לא ספר. כריכה היא פוסטר גרפי מתוחכם ומעוצב לעילא.
הספרים שהבאנו כאן במאמר משמשים לצורך הדגמת סגנונות העיצוב המובילים בתחום כריכות הספרים.
לא קראנו את הספרים הללו, ואין בכתבה זו כדי להמליץ על הספרים או תכניהם.
מאמר מושקע שלוקח למחוזות רחוקים
קפצתי לכאן כדי לקבל השראה לעיצוב כריכה בסגנון רטרו
ויצאתי מוצפת…
אולי נשלח לכם את זה אחרכך בשביל לרוות נחת?
איזה כיף 🙂
ובוודאי שנשמח לראות!
מעורר השראה ברמות!
משפט הסיום הביא אותי לתובנה שזה לא רק כריכה
גם מודעה היא לא רק מודעה
אלא פוסטר גרפי מעוצב (לעילא!)
שאם הוא יהיה ווואו, יוצא, אחר, הוא יתפוס תשומת לב בעולמינו הרווי
וממילא יוביל למכירה.
תודה!